Baker & McKenzie rådgivare i miljöbilssamarbete mellan Vattenfall och Volvo Personvagnar

Vattenfall och Volvo Personvagnar har inlett ett industriellt samarbete för att ta fram plug-in-hybridbilar. Utvecklingen av bilarna sker gemensamt av Volvo Personvagnar och Vattenfall. Volvo Personvagnar producerar bilarna och Vattenfall utvecklar laddningslösningar och förser bilarna med elektricitet. Till sommaren presenteras demonstrationsbilar, och serie- produktionen planeras att starta 2012. Baker & McKenzie biträdde Vattenfall i joint venture-förhandlingarna. Carl Svernlöv och Stefan Brandt var ansvariga delägare, biträdda av bland andra Caroline Treiman och Anna Orlander. ”Det har varit väldigt roligt att bidra till det här unika industrisamarbetet, som har positiva effekter för såväl miljön som för svensk fordonsindustri,” säger Carl Svernlöv, advokat, Baker & McKenzie Advokatbyrå. ”Det här visar också på styrkan i Baker & McKenzies erbjudande vad gäller rådgivning vid joint ventures.”