Baker McKenzies förbättrar resultatet

Report this content

Advokatbyrån Baker McKenzie ökar de globala intäkterna till 2,67 miljarder USD för räkenskapsåret som avslutades 30 juni 2017, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med föregående år.

Under året har Baker McKenzie genomfört flera innovativa satsningar. Bland annat inledde byrån ett samarbete med World Economic Forum i ett projekt som rör den fjärde industriella revolutionen. Vidare invigde Baker McKenzie innovationscentret Whitespace Legal Collab i Toronto, Kanada. Whitespace Legal Collab är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan akademi, näringsliv, regering och icke vinstdrivande organisationer, där utmaningar kring företagande, juridik och teknik diskuteras. Baker McKenzie har också initierat globala projekt som rör maskininlärningsteknik och artificiell intelligens (AI), och valt eBrevia som AI-verktyg för att effektivisera arbetet med transaktioner.

Baker McKenzie erhöll flera utmärkelser under året. Thomson Reuters rankade advokatbyrån som nummer ett i världen sett till antalet gränsöverskridande affärer och Acritas Global Elite Law Firm Brand Index rankade Baker McKenzie som världens starkaste varumärke bland globala advokatbyråer. Baker McKenzie utsågs också som en av de främsta advokatbyråerna för kvinnor av Working Mother Magazine, Law 360 och Euromoney.

Baker McKenzie har närmare 13 500 medarbetare världen över och under året blev 80 av dessa nya delägare på advokatbyrån, varav närmare 40 procent var kvinnor. Baker McKenzie externrekryterade även nya 59 delägare.

Baker McKenzie växer i Sverige
Omsättningen för Baker McKenzies Stockholmskontor ökade med 7 procent till 178 miljoner kronor under räkenskapsåret.

- Det har varit ett fantastiskt bra år för oss. Transaktionsaktiviteten har varit hög och vi har varit legala rådgivare i många M&A- och kapitalmarknadstransaktioner, både nationella och internationella. Vi har också bistått våra klienter i många tvisteärenden och efterfrågan på våra tjänster inom compliance har varit stor, säger Anders Fast, Managing Partner på Baker McKenzie i Stockholm.

- Vår strategi att erbjuda gränsöverskridande rådgivning som berör flera jurisdiktioner har visat sig vara mycket framgångsrik och uppskattad av våra klienter, säger Anders Fast.

Läs det globala pressmeddelandet här.

Anders Fast, Managing Partner, Baker McKenzie Stockholm, tfn 08-566 177 92, anders.fast@bakermckenzie.com
Jenny Bildsten, marknadschef, Baker McKenzie, tfn 070-318 9043, jenny.bildsten@bakermckenzie.com

Baker McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer med inriktning på affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie närmare 13 500 medarbetare på 77 kontor i 47 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem. www.bakermckenzie.com