NYA AFFÄRSMODELLER OCH TILLVÄXT ÅTER PÅ AGENDAN

Stockholm den 26 januari 2015En ny global undersökning från advokatbyrån Baker & McKenzie visar hur företag i allt högre utsträckning strävar efter att skapa tillväxt genom att se över sin nuvarande organisationsstruktur. Nio av tio företag planerar för närvarande en genomgripande omorganisation eller transaktion, vilket understryker ett skifte i synen på att investera i tillväxt efter den längsta konjunkturnedgången i modern tid.

- Med starkare balansräkningar, god likviditet, tillgång till förmånlig finansiering och flera potentiellt underprissatta tillgångar att välja mellan är det många företag som åter aktiverar sina tillväxtplaner. Över
90 procent av de tillfrågade i vår undersökning uppger att de planerar någon form av transaktion eller omorganisation samtidigt som nästan hälften säger att denna kommer att vara så omfattande att den får stor påverkan på verksamheten, säger Carl Svernlöv, partner vid Baker & McKenzie i Stockholm, och styrelseledamot i byråns europeiska M&A Practice Group.

99 procent av de tillfrågade förväntar sig att deras företag kommer att förändra åtminstone någon del av affärsmodellen under de kommande två åren, antingen genom interna omorganisationer såsom ny produktutveckling, omstrukturering och omlokaliseringar av leverantörskedjan eller genom transaktioner såsom förvärv, avknoppningar och börsintroduktioner.

När det gäller förändringar av affärsmodellen svarar mer än två tredjedelar att de planerar att utveckla eller lansera nya produkter eller tjänster inom två år, medan fler än 40 procent av de tillfrågade avser att förändra hur deras varor och tjänster produceras och levereras. Ungefär samma andel planerar att omstrukturera sina leverantörskedjor.

Partnerskap och joint ventures är den transaktionstyp som företag helst föredrar, och mer än hälften av deltagarna i undersökningen avser att genomföra en sådan affär under de kommande två åren. Fusioner och förvärv är den näst mest populära transaktionsinvesteringen.

- Att tillväxt återtagit sin plats högt på agendan är inget självändamål. Den finns idag ingen entydig bild utan företag undersöker en rad olika alternativ som är specifika just för dem. Undersökningen visar också att det finns en ökad medvetenhet om risk i alla dess former. Risk spelar en mycket större roll nu när företag utvecklar sina omorganisations- och omvandlingsplaner, säger Carl Svernlöv.

Denna uppfattning stöds av undersökningen. Mer än en tredjedel av de tillfrågade svarar att företagens förmåga att stå emot risker kommer att vara en betydande prioritering under de kommande två åren. Det är mer än dubbelt så många jämfört med hur riskhantering har prioriterats de senaste två åren (16 procent). Företagsledare överväger en rad olika förändringsmöjligheter i jakten på tillväxt med lägre risk, men beaktar ofta inte fullt ut de hinder och lämpligt stöd som krävs innan de fullföljer sitt beslut.

De företag som överväger att växa utomlands upplever större utmaningar i gränsöverskridande transaktioner och partnerskap. Under 2014 uppgick de gränsöverskridande transaktionerna till ett värde av 1 300 miljarder dollar, vilket överträffar varje rekordår förutom 2007. Detta bekräftas av det märkbart stigande intresset från företagsledare att etablera partnerskap och samriskföretag. Det tyder också på en högre grad av försiktighet i spåren av den globala finanskrisen eftersom dessa samarbetsformer gör det möjligt för företag att dela såväl risk som kostnad för expansion.

Undersökningen visar också att företag som tidigt efterfrågar juridiskt och skattemässigt stöd i en omvandlingsprocess skapar bättre ekonomiska resultat.

- Medan juridiska och regulatoriska hinder visserligen kan vara betydande identifierades organisatorisk komplexitet som det största hindret mot omstrukturering av affärsmodellen. Företag bör säkerställa en bra förändringsstrategi som inkluderar såväl en korrekt juridisk rådgivning som skatterådgivning tidigt i processen. Undersökningen visar att nästan 40 procent av de företag som var tidigt ute med att konsultera sådana experter upplevde en intäktstillväxt långt över genomsnittet, säger Linnea Back, ansvarig partner för Stockholmskontorets skattegrupp.

Resultatet från undersökingen visar tydligt att oavsett vilken väg till tillväxt en organisation väljer kommer ett starkt engagemang från både juridiska rådgivare och skatterådgivare som engageras tidigt i processen att leda till ett bättre resultat.

------XXXX-------

En fullständig version av undersökningen finns tillgänglig på engelska på följande länk: www.bakermckenzie.com/businesstransformations

Metodik

Rapporten bygger på en undersökning som har genomförts av Longitud Research, ett Londonbaserat undersökningsföretag, som Baker & McKenzie anlitat. Undersökningen syftar till att fastställa företagens aptit på verksamhetsförändringar samt att bedöma hur företag kan övervinna de utmanande juridiska, regulatoriska och skattemässiga hinder som är förknippade med sådana förändringar. Longitud tillfrågade 350 verkställande direktörer, chefsjurister och andra ledande befattningshavare vilken typ av omstruktureringar och transaktioner som de genomför, vilka utmaningar de har stött på och vilka strategier som har hjälpt dem att förbättra chanserna att lyckas.

Undersökningen genomfördes på global nivå, med en jämn fördelning av de tillfrågade från Nordamerika, Europa och Asien/Stillahavsområdet. Den tillfrågade målgruppen arbetar för företag i olika storlekar, med årliga intäkter som varierar mellan 500 miljoner dollar och mer än 5 miljarder dollar samt i ett brett spektrum av sektorer, såsom tillverkning, finansiella tjänster och konsumtionsvaror.

Baker & McKenzie definierar företagsomvandling på två sätt i rapporten:

• Omstrukturering genom transaktioner: Förändringar i verksamheten som omfattar samgåenden, förvärv, joint ventures, avyttringar, avknoppningar, uppdelningar och börsintroduktioner.

• Omstrukturering av affärsmodell: Förändringar i företagets organisation, såsom omstruktureringar i leverantörskedjan, utveckling av nya produkter och tjänster, eller förändringar i varu- och tjänsteproduktionen.

För ytterligare information:
Carl Svernlöv, Partner, Baker & McKenzie Stockholm
Tel: +46 8 566 177 07, email: carl.svernlov@bakermckenzie.com

Om Baker & McKenzie
Baker & McKenzie är en av världens ledande advokatbyråer inriktad på affärsjuridik och har 77 kontor i 47 länder. I Stockholm finns Baker & McKenzie sedan 1991. Sedan 1949 har Baker & McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens framstående företag och organisationer. (www.bakermckenzie.com)