EN JUL MED MENING - Bambino stödjer föräldralösa ungdomar i Lettland

Livslust ger utsatta ungdomar i Lettland en meningsfull tillvaro och chansen att komma in på arbetsmarknaden genom en bra yrkesutbildning. Årets vinster i julkalendern från Bambino kommer från skolans tvååriga sömnadslinje.

Stiftelsen Livslust startades 1994 av svenskan Kerstin Nordin, som rest till Lettland efter frigörelsen från Sovjetunionen och sett utsattheten bland barn och unga. Verksamheten med yrkesskola och hem bedrivs sedan dess. Det sker med hjälp av stöd och gåvor från företag, organisationer och privatpersoner samt ett omfattande volontärarbete.

På skolan finner pojkar och flickor i tonåren för första gången en varm och vänlig tillvaro, långt från våld och kriminalitet. Utbildningarna är tvååriga och förutom sömnad finns linjer för snickeri, kök/restaurang och måleri/reparation. Eleverna bor på skolan och här möter de trygga situationer. De lär sig att utveckla ett förtroende för vuxna och att fungera i sociala relationer. De flesta har vuxit upp på barnhem eller institution, några kommer från kaotiska hem. Många har hemska upplevelser bakom sig, som de på skolan får hjälp att bearbeta med samtalsterapi.

80 procent av eleverna som har gått på skolan lyckas i livet. Många tidigare elever kommer tillbaka på besök, ibland med sina nya familjer. Med yrkeskunskapen de har fått kan de hitta en självbild, försörja sig och höja sin sociala status.

Det ger mycket bättre förutsättningar för dem att ta hand om sina egna barn och ge dem en bättre start i livet än vad de själva har haft. Så kan en stark ond cirkel brytas – att barnhemsbarn ofta placerar sina egna barn på barnhem.

Bambino stödjer Livslust därför att vi tycker att barnen är viktiga. Samhälls- och socialt ansvar är en central del av vår vardag på Bambino och vi tycker att alla måste få chansen i livet. Oavsett förutsättningar och miljö.

Vill du läsa mer om Livslust hittar du information på www.livslust.com