Banco och ABN AMRO erbjuder Clean Tech-fond

Den pågående klimatförändringen och stigande oljepris gör att behovet av bolag som utvecklar teknik eller produkter som bidrar till ren energi, rent vatten och ren teknik ökat kraftigt. Det är en tillväxtsektor där prognoserna för framtiden ser goda ut - vissa sektorer spås få en tillväxt på ca 30% om året de närmsta åren. Nu erbjuder Banco och ABN AMRO miljöteknikfonden ABN AMRO Clean Tech, som investerar i just den typen av bolag.

Banco öppnade nyligen upp för investeringar i ABN AMRO Clean Tech och redan första dagarna kom hundratals intresseanmälningar via hemsidan. Fonden förmedlas via Banco men finns också tillgänglig hos flera andra fondförmedlare bl a Avanza, Nordnet och Skandiabanken.

– Det märks tydligt bland fondspararna att miljöteknik är en av de absolut hetaste framtidsbranscherna. Många kunder uppskattar möjligheten till god avkastning samtidigt som man bidrar till en bättre miljö. Att få ”ren avkastning” intresserar en allt större kundgrupp och inte längre bara de riktigt miljömedvetna, säger Ewa Hutmacher som är ansvarig för produktutveckling på Banco.

ABN AMRO Clean Tech är en aktivt förvaltad global aktiefond som investerar i 70-80 mindre och mellanstora teknikintensiva företag runt om i världen. Fondförvaltarna är baserade i Paris och har lång erfarenhet och god kunskap av att investera inom sektorn miljöteknik. Branscherna inkluderar alternativa energikällor, avfallshantering, vattenhantering och renare transportlösningar. Den gemensamma nämnaren är tekniklösningar för främst solenergi, vindkraft och vattenhantering som minskar den negativa påverkan på miljön. Man investerar helt enkelt i företag som utvecklar teknik eller produkter som bidrar till ren energi, rent vatten och ren teknik.

– Jämfört med MSCI World Index och MSCI Europe Index har Clean Tech Index redan utvecklats väl under de senaste fem åren. Med tanke på att behovet av ren teknik ökar hela tiden och att vi fortfarande är i ett tidigt skede av denna utveckling bedömer vi att den här typen av bolag kommer att fortsätta att utvecklas positivt, säger Ewa Hutmacher.

Fonden passar den som tror på miljöteknikbranschen, har en placeringshorisont på minst fem år och som är beredd att ta en hög risk, med möjlighet till god avkastning.

Mer information om fonden finns på www.banco.se Klicka på ”Fonder och kurser” se ”Branschfond”.

Namn: ABN AMRO Clean Tech
Startdatum: 2007-10-26
Avgift: 1,75%
Index: MSCI World Index
Förvaltare: Neuflize OBC Asset Management, som är en del av ABN AMRO Asset Management.