Intresset för garantifond över förväntan

Den 7:e mars lanserades ABN AMRO Garantifond, ett fondsparande som kombinerar ett tryggt sparande med möjlighet till tillväxt. Inför startdatumet var intresset stort för att investera i fonden och vid fondens första dag hade det investerats över 90 miljoner kronor i fonden.

Fonden har en garanti som stiger i linje med dess värdeökning och ligger sedan kvar på topp om fonden sjunker i värde. Som sparare i ABN AMRO Garantifond är man garanterad att få tillbaka sina insatta pengar och de vinster man gjort. Garantifonden stäms av den 5:e varje månad och för att få vara med i nästa garantinivå måste pengarna ha investerats i fonden innan den 3:e april.  Undersökningar vi genomfört bland våra kunder visade att den här typen av fond var mycket efterfrågad. I dagsläget har över 90 miljoner kronor investerats, något som är över förväntan och det går inte att klassa som något annat än succé. Vi har nog dessutom bara sett början, just nu handlar fyra av fem samtal till kundrådgivningen om garantifonden, säger Tonika Hirdman, VD Banco Fonder. ABN AMRO Garantifond investerar i USA, Asien och Europa och passar för ett långsiktigt sparande och kan exempelvis kompletteras med riskfyllda fonder. Fonden skiljer sig från liknande garantiprodukter på flera sätt. Den stäms av månadsvis, vinsterna låses in i räntebärande papper och garantin justeras upp när fonden når ett nytt högsta värde. Dessutom finns inga speciella beloppskrav på insättningar. Man behöver inte vara med från start för att få garantin på sina insättningar, däremot omfattar garantin de som sparar till garantidatum 2015. Men pengarna är inte låsta och man kan avgiftsfritt ta ut dem när som helst till en daglig kurs, som i vilken fond som helst. Fakta om Garantifonden: Namn: ABN AMRO Garantifond (registreringsland Luxemburg) Förvaltare: ABN AMRO Asset Management, Amsterdam Förmedlas via: Banco Fonder Fondkategori: Blandfond Startdatum: 7 mars 2006 Slutdatum: 31 oktober 2015 Förvaltningsavgift: 1,25% (påverkar ej garantin) Insättningsavgift: 1,25%, men 0% om man är med från start (investerat belopp = inbetalt belopp minus insättningsavgift) Uttagsavgift: 0%