Miljonregn över ideella organisationer idag

Idag på Alla hjärtans dag får drygt hundra ideella organisationer dela på 53 miljoner kronor från spararna i Bancos ideella fonder. Samtidigt visar en färsk Gallupundersökning att intresset för hjälpinsatser och ideella fonder är allra störst bland de unga.

De tre organisationer som i år får störst bidrag från Bancos sparare är Amnesty International, 7,2 miljoner, Rädda Barnen, 6,6 miljoner och Barncancerfonden, 4 miljoner.

– Bancos sparare i ideella fonder är en av Rädda Barnens största enskilda bidragsgivare. Det stora ekonomiska stödet ger Rädda Barnen förutsättningar att genomföra en mängd olika aktiviteter som stärker barns rättigheter runt om i världen, säger Jonas Olsson, projektledare för företagssamarbeten på Rädda Barnen.

En majoritet av svenska folket (52%) är, enligt Gallupundersökningen, positiva till ideella fonder som ett sätt att stödja ideella organisationer. Särklassigt mest positiva är de unga. I åldersgruppen 16-29 år är nästan 8 av 10 positiva till ideella fonder och 44% kan själva tänka sig att börja spara i en sådan fond. Bland dem som är 60 år eller äldre är det endast en av tre som tycker att ideella fonder är ett bra sätt att stödja ideella organisationer, och så få som 8% kan själva tänka sig att börja spara i en ideell fond.

– Varannan sparare hos Banco har idag en ideell fond. Merparten av de nya spararna är föräldrar som sparar till sina barn. Det är en ny företeelse som vi tycker är glädjande, säger Camilla Robinson Seippel, VD för Banco.

Enligt undersökningen gäller att ju yngre man är desto mer positiv är man till ideella organisationer. I åldern 16-29 år har nästan 9 av 10 en positiv inställning till dessa organisationer. Motsvarande siffra i gruppen 60 år och äldre är 63%. De yngre har också betydligt större förtroende för att pengar som skänks verkligen når fram till rätt personer och projekt. Mönstret går igen i frågan om hur man skulle använda en lotterivinst på 10 000 kronor. De yngsta skulle, i större utsträckning än de äldre, använda pengarna till sparande och till att ge en gåva till en ideell organisation. De äldre lägger hellre pengarna på t ex renovering av sitt boende.

Övriga resultat från undersökningen:
•3 av 4 svenskar har en positiv eller mycket positiv bild av ideella organisationer
•6 av 10 svenskar har skänkt pengar till en ideell organisation under det senaste halvåret och kvinnorna (65%) verkar vara mer generösa än männen (53%).
•De äldre skänker mest till Cancerfonden, Läkarmissionen och Läkare utan Gränser medan de yngre väljer Rädda Barnen, Röda Korset och Amnesty International.
•Röda Korset är den organisation som flest svenskar skänkt pengar till senaste halvåret. Rädda Barnen är dock den organisation som svenskarna skulle välja att skänka pengar till idag.
•1 av 4 tror att de skulle skänka mer pengar till ideella organisationer om gåvorna blev avdragsgilla.

Undersökningen, fakta om Bancos ideella utdelning och pressbilder finns på www.banco.se

Om undersökningen: Resultaten kan användas fritt om källan Banco anges. Telefonintervjuerna genomfördes per telefon av TNS Gallup under perioden 21-31 januari 2008. Den består av ett slumpmässigt urval av svenska folket i åldern 16-74 år. Antalet respondenter i undersökningen var totalt 700 i hela landet. Vid metodfrågor, kontakta Fredrik Erfelt på undersöknings- och analysföretaget Argument, tfn 070-560 03 42, 08-663 30 70.