Ny bok om sorg från Barncancerfonden

Varje år insjuknar 300 barn i Sverige i cancer, tre av fyra klarar sig. Men ett av fyra barn gör det inte. Det innebär att ungefär 150 mammor och pappor varje år får veta att deras barn kommer att dö. Nu lanserar Barncancerfonden boken Ett barn fattas mig som är tänkt att vara till stöd för alla de föräldrar som mister sitt barn i cancer.

Innehållet tar upp allt från praktiska frågor kring begravningsritualer till hur olika vi upplever sorgens många ansikten. En bok som inte väjer för det smärtsamma, men ändå inger hopp.

-       När vi frågade föräldrarna själva vad de ville ha, så efterlyste de en praktisk bok som ger svar på alla de frågor som dyker upp i det kaos som uppstår när ett barn dör. De ville också läsa om hur andra gjort, för att få stöd och känna att det finns fler som varit med om samma sak. Därför har vi gjort en praktisk bok där vi varvar fakta med föräldrars berättelser ur verkligheten., säger Johanna Perwe som är projektledare för boken på Barncancerfonden.

Lena Nordlund har skrivit boken. Lena Nordlund har arbetet med Barncancerfonden i många år och tidigare skrivit och varit redaktör för bland andra Familjehandboken, Skolhandboken med flera. Bokens illustrationer är Petter Qvist upphovsman till och boken är formgiven av Snick-Snack.

Startade med en workshop

Arbetet med boken startade sommaren 2011 med en workshop i två dagar. Den ena ägnades åt det professionella perspektivet då läkare, psykologer, sjuksköterskor, präster och andra yrkesverksamma inom vården bidrog med sina idéer och erfarenheter. Den andra dagen samlades några föräldrar med den gemensamma erfarenheten av att ha mist ett barn i cancer. Det har tagit närmare ett år att skriva klart boken där citat från intervjuade blandas med fakta och dikter.

För recensionsex och mer information, vänligen kontakta:
Johanna Perwe, Barncancerfonden
Telefon: 08-584 209 35
E-post: johanna.perwe@barncancerfonden.se

Lena Nordlund, Snick-Snack
Telefon: 08-122 033 01
E-post: lena.nordlund@snick-snack.se

Barncancerfonden 2012 – 30 år av framgångsrik forskning

När Barncancerfonden bildades 1982 dog de flesta barn som insjuknade i barncancer. Efter att ha arbetat i trettio år med att fler ska överleva klarar sig idag mer än tre av fyra. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Vår vision är att utrota barncancer.

Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.