Reportage om barncancer prisas

Barncancerfonden har instiftat ett årligt pris för bästa reportage i ämnet barncancer som publicerats i tryckt media under året. Vinnaren för 2005 tillkännages vid en prisutdelning i samband med Internationella Barncancerdagen den 15 februari nästa år.

Syftet med journalistpriset är att uppmärksamma barncancer och på så sätt öka allmänhetens kunskap i ämnet. - Ökad kunskap och kännedom skapar engagemang och förståelse för hur våra barn har det – både under och efter sjukdomstiden, säger Barncancerfondens informationsansvariga Anna Bergén. Stora framsteg har gjorts vad gäller överlevnad och sätt att behandla, men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Reportagen bedöms utifrån kriterierna innehåll, tillförlitlighet och språk. Prissumman är på 20 000 kronor. Juryn består av: Anna Bergén, informationsansvarig på Barncancerfonden (sammankallande) Gunilla Bergström, barnboksförfattare och illustratör Cissi Elwin, chefredaktör på Ica-kuriren Johan Hederstedt, Barncancerfondens styrelseordförande Ildikó Márky, professor, barnonkolog och författare

Om oss

Barncancerfonden 2012 – 30 år av framgångsrik forskningNär Barncancerfonden bildades 1982 dog de flesta barn som insjuknade i barncancer. Efter att ha arbetat i trettio år med att fler ska överleva klarar sig idag mer än tre av fyra. Med gåvor från privatpersoner och företag finansierar Barncancerfonden cirka 90 procent av all barncancerforskning i Sverige. Vår vision är att utrota barncancer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. Tack för ditt bidrag.