Årets Julkalender Marvinter släpps även som spel

Report this content

Samtidigt som årets Julkalender har premiär i Barnradion den 1 december släpps ett spel som utspelar sig i en parallell värld till radions Julkalender. Spelet, som precis som Julkalendern heter ”Marvinter”, släpps i 24 delar, en varje dag fram till julafton. Det är skapat så att det inkluderar spelare med syn- eller hörselnedsättning och riktar sig till barn från 7 år. Julkalenderspelet, som är ett samarbete mellan Sveriges Radio och Högskolan i Skövde, går att ladda ner där appar finns från den 1 december kl. 06.00 och samtidigt släpps det första avsnittet av Julkalendern i Sveriges Radio Play.

Frida Bagri spelar hustomten Jenny i Julkalenderspelet Marvinter och i Barnradions Julkalender. Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio. Papperskalenderns framsida. Illustratör: Arslan Tursic

– I arbetet med årets Julkalender är jag väldigt glad över att vi har utvecklat ett spel med ett inkluderande perspektiv tillsammans med Högskolan i Skövde. På så sätt ger vi fler barn möjligheten att dela samma upplevelse utifrån sina egna förutsättningar. Det är både ett spännande spel och en magisk Julkalender i radio, en riktigt bra jul alltså, säger Linda Belanner, samordnare för Barnradion.

Julkalenderspelet Marvinter är ett samarbete mellan Sveriges Radio och Högskolan i Skövde, där det är en del av ett forskningsprojekt. Det är skapat med inkluderande speldesign, vilket även gör det tillgängligt för spelare med syn- eller hörselnedsättning. Spelet riktar sig till barn från 7 år och utspelar sig i en parallell värld till Julkalendern i P4. Spelarna följer hustomten Jenny, en av de karaktärer som hörs i Julkalendern, och ser världen genom hennes ögon. Manuset är skrivet av Johanna Koljonen, Gustav Tegby och Ida Kjellin, samma trio som ligger bakom Julkalendern i P4. Både spelet och kalendern är illustrerade av Arslan Tursic.

– Vi har i vår forskning visat att spelupplevelser kan delas oavsett om spelandet sker med bild eller ljud. Det är väldigt värdefullt att vi får en möjlighet att tillämpa dessa kunskaper i ett sammanhang som når en så bred och stor målgrupp som Julkalendern gör, säger Henrik Engström, lektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde och en av utvecklarna av spelet Marvinter.

Julkalenderspelet Marvinter har premiär den 1 december kl. 06.00 och går att ladda ner där appar finns. Mer information finns på http://sverigesradio.se/barnradion

Titta in i spelets värld: https://youtu.be/DTpB7cW9drY

Om Marvinter, Barnradions Julkalender i P4
Julkalendern Marvinter utspelar sig i en magisk sagovärld full av övernaturliga väsen och handlar om nioårige Hugo och hans kompis Lumina som dras in i en kamp mot den elaka Maran. Det är ett hisnande vinteräventyr bland tomtar, vättar, troll, gastar och mylingar. Julkalendern Marvinter sänds i P4 och i appen Sveriges Radio Play med premiär den 1 december.

Marvinters sändningstider i P4:
Vardagar kl. 06.50 och 18.35.
Helger och julafton kl. 09.50 och 13.03.
Dagens avsnitt släpps kl. 06.00 i appen Sveriges Radio Play.

I rollerna:
Hugo: Elis Lindsten.
Lumina: Josefin Ljungman.
Hustomten Jenny: Frida Bagri.
Maran: Emma Broomé.
Berättare: Alexej Manvelov.
I övriga roller hörs bland andra Anna Blomberg, Fredde Granberg, Olof Wretling, Sofia Wretling och Henrik Ståhl.

Manus: Johanna Koljonen, Gustav Tegby och Ida Kjellin.
Illustratör: Arslan Tursic.
Regissör: Eva Staaf, produktionsbolaget Filt.
Exekutiv producent: Jan Cruseman, Sveriges Radio Drama.

Mer information finns på http://sverigesradio.se/barnradion

Pressbilder

Elis Lindsten spelar Hugo i Barnradions Julkalender. Foto: Stina Ericsson/Sveriges Radio

Josefin Ljungman spelar Lumina i Barnradions Julkalender. Foto: Stina Ericsson/Sveriges Radio