Barnen möter partiledarna i Barnradions valprogram

Alla pratar om att barnens röster är viktiga. Nu är det upp till Sveriges partiledare att visa att de också tycker det. I ”Barnen möter partiledarna” går det inte att ducka för en fråga.  Programledare är 10-åriga Negwa och 11-årige Nils, och till sin hjälp har de en rutinerad programledarkollega – Farzad, känd från Barnmorgon och Skavlan Junior. I premiärprogrammet lördag 12 maj intervjuas Jan Björklund, Liberalerna.

Negwa, Farzad och Nils leder Barnradions valprogram ”Barnen möter partiledarna”. Foto: Alexander Donka.

Barnradion har fått in över 400 frågor från 15 skolor runtom i landet – och frågorna fortsätter att strömma in. Flera av dessa frågor, inklusive en del egna, kommer Negwa och Nils att ställa till partiledarna under åtta lördagar i P4.

– Det ska bli spännande att få prata med partiledarna och statsministern, det händer ju förmodligen bara en gång i livet! säger 10-åriga Negwa.

– Det politiska samtalet utgår alltid ifrån vuxnas känslor, tankar och funderingar. Ändå är 20 procent av befolkningen barn. Därför känns det nu kul och viktigt att få ställa barnens frågor till partiledarna, säger Farzad.

Frågorna som har kommit in till programmet från barn ute i landet pendlar mellan det vardagsnära och det mer komplexa. ”Vad tycker ni om att vi inte får pålägg på mackorna?” undrar en 11-årig flicka från Kastellgårdsskolan i Ytterby. ”Varför ger man inte barnbidrag till familjer som behöver endast, istället för till alla?” undrar några 12-åringar från Vinsboskolan i Smedjebacken.

Barnen möter partiledarna sänds under åtta lördagar i P4 Sveriges Radio kl. 09.33-10.00 med start 12 maj.
Gäster är följande:
Lördag 12 maj: Jan Björklund, Liberalerna
Lördag 19 maj: Gustav Fridolin, Miljöpartiet
Lördag 26 maj: Annie Lööf, Centerpartiet
Lördag 2 juni: Jimmie Åkesson, Sverigedemokraterna
Lördag 9 juni: Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet
Lördag 16 juni: Ebba Busch Thor, Kristdemokraterna
Lördag 23 juni: Ulf Kristersson, Moderaterna
Lördag 30 juni: Stefan Löfven, Socialdemokraterna

Barnen möter partiledarna produceras av Produktionsbolaget Munck för Barnradion Sveriges Radio.

Pressbild
Barnen möter partiledarna. Programledare: Negwa, Farzad och Nils. Fotograf: Alexander Donka.

Emmy Bergkvist, producent Munck
emmy.bergkvist@munck.se