Basefarm ska växa med ny ägare

Stockholm 3 december 2012: Det amerikanskbaserade private equity-företaget ABRY Partners köper IT-företaget Basefarm från Capital Partners VII L.P. (”RCP VII”), en fond av Reiten & Co.

– Med en stor internationell ägare öppnas nya möjligheter för Basefarm. ABRY har expertis inom IT, drifttjänster och datacenter med investeringar i en rad liknande portföljföretag. ABRYs internationella nätverk kan Basefarm dra nytta av. Det ger oss möjligheten att öka vår internationella närvaro samtidigt som vi fortsätter expandera på hemmaplan, säger koncernchef Grethe Viksaas, Basefarm.

Basefarm levererar drift av affärskritiska IT-tjänster genom sina högtillgänglighets-datacenter i Stockholm, Oslo och Amsterdam. Företaget har en sund tillväxt och har haft en 20-procentig ökning av omsättningen varje år och vill för 2012 nå en omsättning på närmare 470 miljoner kronor. Bland kunderna finns PayEx, Norwegian, Viaplay, TV4 och Hitta.se

– Med de nya ägarna får vi finansiell kraft som stöttar våra tillväxtplaner. Med köpet tillförs vi ytterligare erfarenhet och branschkunskap samt ett utökat internationellt nätverk. Försäljningen till ABRY passar väl in i de planer som togs fram när Basefarm startades år 2000: stadig tillväxt och bli en ledande internationell aktör. Vi anser att vi har ett tjänsteerbjudande som passar såväl nordiska som internationella kunder, säger Sara Murby Forste, VD Basefarm.

Välskött företag med stor potential
ABRY har sedan starten 1989 varit involverade i över 450 företag världen över och förvaltar tillgångar på över 3,5 miljarder dollar. Basefarm är deras första investering på den nordiska marknaden.

– Med ABRYs erfarenhet av IT-branschen och datacenter har vi imponerats av vad ledningen för Basefarm har byggt upp och den spännande kundbas de levererar tjänster till. Bolaget har också utvecklat en övertygande geografisk expansionsstrategi med verksamhet i Sverige, Norge och Nederländerna. Vi tror att Basefarm har en enorm potential och att vår kompetens och datacenterportfölj kommer att bidra till att främja tillväxten inom Basefarms verksamhet, säger partnern Brian St Jean på ABRY Partners.

– För RCP VII har Basefarm varit en mycket god investering som också belyser positionen för Reiten & Co. inom IT-branschen. RCP VII har genomfört stora delar av de ursprungliga planerna, inklusive etablering i Nederländerna samt tagit sig in i bank- och finanssektorn. Många aktörer har kontaktat oss för att köpa vår andel i Basefarm och RCP VII valde till slut att acceptera ett bud från ABRY som verkar vara en mycket passande partner för bolagets fortsatta tillväxt och internationella expansion, säger Christian Melby på Reiten & Co.

Basefarm kommer fortsatt att vara ett företag i Sverige, Norge och Nederländerna med stark ledning i respektive land.

Arma Partners har agerat som exklusiv finansiell rådgivare till Basefarm.

Basefarm är Norra Europas ledande aktör inom drift av Internetteknologi. Kunderna är företag och organisationer med affärskritiska IT-tjänster och höga krav på tillgänglighet, utvecklingstakt och kvalitet. Basefarm tar ett helhetsansvar för kundernas tjänster och ser till att samverkan mellan olika applikationer, infrastruktur och trafikflöden alltid fungerar. Basefarm startade sin verksamhet 2000 och har idag 270 medarbetare i Stockholm, Oslo och Amsterdam. www.basefarm.se

ABRY Partners är ett amerikanskt private equity-företag som är fokuserade på media, kommunikation och teknologi. Sedan företaget etablerades år 1989 har transaktioner genomförts till ett värde av 36 miljarder dollar med investeringar i över 450 företag. Företaget har för närvarande över 3,5 miljarder dollar under förvaltning, fördelat på en private equity fond på 1,6 miljarder dollar, en senior equity/mezzanine fond på 750 miljoner dollar och en senior obligationsfond på 1,2 miljarder dollar. Basefarm är den första investeringen företaget gör i Norge. http://www.abry.com

Reiten & Co är ett ledande private equity-företag i Norden som förvaltar fonder med 3,5 miljarder NOK ($620m) under förvaltning. Företaget har investeringserfarenhet från flera sektorer, och fonder som förvaltas av Reiten & Co. investerar primärt i mellanstora norska och nordiska företag. Sedan 1996 har Reiten & Co:s fonder investerat i 24 företag, inklusive IT, olja/offshore-service, livsmedel, telekommunikation, fastighet, detaljhandel och outsourcing. Basefarm är nummer 10 av 24 portföljföretagen som har sålts, de flesta via börsnoteringar eller sålda till industriella aktörer. 2011 hade Reiten & Co.-fonden portföljföretag en kombinerad intäkt på 8,6 miljarder NOK ($1.5bn) och cirka 4900 anställda. www.reitenco.no

För mer information, kontakta:

Reiten & Co (Säljare)

Christian Melby, Partner

Tele: + 47 958 13 277

E-mail: cm@reitenco.no

ABRY Partners (Köpare)

Robert J. Nicewicz Jr., Senior Associate

Tele: +1 (617) 859-2959

E-mail: rnicewicz@abry.com

Basefarm AB
Sara Murby Forste, VD

Tele: +46 735 260 002

E-mail: sara.murbyforste@basefarm.se

Snabbfakta

Christian Melby på Reiten & Co.
Brian St Jean på ABRY Partners