Här är årets bästa byggblogg

Sveriges bästa byggblogg är utsedd genom Årets Byggblogg – en nyinstiftad utmärkelse som belönar hemmasnickare som bloggar om sina renoveringsprojekt. Första pris i Årets Byggblogg går till bloggen Voxxela som handlar om ett omfattande nybygge av en bostadsvilla.

Byggbloggen Voxxela tar hem förstapriset i Årets Byggblogg och belönas med ett renoveringsbidrag på 25 000 kronor. Bakom beslutet står den kvalificerade juryn bestående av tv-profilen tillika den händiga hemmafixaren Robert Aschberg, stylist- och inredningsduon Susanna Zacke och Sania Hedengren samt Johan Saxne som är Informations- och marknadschef på BAUHAUS.

Utmärkelsen Årets Byggblogg syftar till att lyfta fram gör-det-självare och hemmafixare i Sverige som höjer kunskapsnivån och inspirerar andra genom att dela med sig av sina byggerfarenheter i en blogg. Bland de 38 nominerade bidragen har juryn utsett Alexandra Lindholms blogg Voxxela till Årets vinnare. Byggbloggen handlar om ett nybygge med lösvirke på Vendelsö söder om Stockholm.

Voxxela belönas med utmärkelsen Årets Byggblogg för sin sanna gör-det-själv-glädje som genomsyrar det ambitiösa byggprojektet. I bloggen får läsaren följa med från det första spadtaget med rivningsarbete och tomtjobb fram till en färdig villa med tillhörande garage. Bakom kulisserna finns anekdoter om de motgångar som ofta följer en större renovering, motgångar som i det här fallet föder framgångar. Bloggen delar med sig av sina kunskaper på ett instruerande och lättförståeligt sätt med både bilder och text - och det är just den kunskapsöverföringen som gör Voxxela till Sveriges bästa byggblogg.

På andra plats i Årets Byggblogg kommer Stationen 1887 - en byggblogg där läsaren får följa med när Angelica Jansson omvandlar ett gammalt stationshus i Näsviken till ett modernt drömboende.

Ett unikt byggprojekt som inspirerar till nya typer av renoveringslöningar. Kunskapen och skickligheten som återges i de kreativa före- och efterbilder ger klara instruktioner över hur idéerna går att omvandla till det egna renoveringsprojektet. s blogg  38 nominerade bidragen har epristagaren belönas med 5000 kronor vardera. ring, med husvagnsboende och regnvatten som du

På tredje plats i Årets Byggblogg kommer Spiken i Foten där Felicia Jensen och Fredrik Wallbring är inne på sitt fjärde renoveringsprojekt.

I Spiken i foten blandas motgångar med framgångar när detta unga par renoverar sin lägenhet i Danderyd. Igenkänningsfaktorn är hög när paret ärligt visar det kaos som uppstår under en renovering och sedan hur man löser det och kommer framåt.

Byggvaruhuset Bauhaus som står bakom utmärkelsen belönar förstapristagaren med ett renoveringsbidrag bestående av valfria byggvaror för 25 000 kronor på Bauhaus varuhus. Andra- och tredjepristagaren belönas med 10 000 respektive 5000 kronor i renoveringsbidrag.

– Årets byggblogg är en utmärkelse som vi instiftat för att belöna de som driver gör-det-själv-Sverige, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef på Bauhaus. Vi har haft svårt att utse en vinnare då kvaliteten på de nominerade byggbloggarna varit hög. Många är duktiga på att tipsa om krångliga renoveringsmoment så att andra ska kunna undvika de problem som de gått igenom och det är precis den kunskapsöverföringen som vi vill främja.

För att läsa mer om utmärkelsen och om vinnarna, vänligen gå in på: www.bauhaus.se/byggblogg.

Telefon: 46 (0)70 6403916
Epost: jsa@bauhaus.se

Om Årets Byggblogg:
Årets byggblogg är ett utnämnande som instiftats av byggvaruhuset Bauhaus för att premiera gör-det-själv-glädje och snickarlust runt om i Sverige. Utmärkelsen startar med en nominering den 30 april. En välmeriterad jury utser sedan prispallen bland de nominerade bidragen. Vinnaren utses för första gången den 29 maj 2013. För att se bidragen gå in på: www.bauhaus.se/byggblogg.

Om BAUHAUS:
BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 250 varuhus i 16 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Bulgarien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 15 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.

www.bauhaus.se