Här finns Sveriges klantigaste hemmafixare

Den svenska snickarglädjen fortsätter att frodas ute i landet: en tredjedel av bostadsköparna föredrar ett objekt som behöver renoveras och allra störst är renoveringsintresset hos den som köper ett fritidshus. Att skada sig när man renoverar är vanligt förekommande hos gör det själv-fixare. Flest har slagit sig på tummen i Blekinge, Västerbotten och Gotlands län. Det visar Bauhaus och Bovisions årliga undersökning av svenskarnas renoveringsbeteenden.

Att slå sig på fingrarna i samband med renovering är vanligt bland svenska hemmafixare - och mer vanligt bland män än hos kvinnor. Av de tillfrågade uppger 55 procent av männen att de sluntit med hammaren, jämfört med 47 procent av kvinnorna. Ute i landet har flest har slagit sig på tummen i Blekinge (79 procent), Västerbotten (75 procent) och på Gotland (67 procent). Minst klantig är man i Östergötland och Skåne län där färre än hälften har slagit sig när de har renoverat.

Intresset för att renovera har ökat jämfört med förra sommaren. Nu svarar en tredjedel av de som deltagit i undersökningen att de gärna väljer att köpa ett objekt med renoveringsbehov, vilket är 8 procent fler än sommaren 2011.

– Vi är själva lite förvånade att renoveringstrenden aldrig avstannar, vilket även bekräftas av trafiken ute i byggvaruhusen. Kunskapsnivån hos gör-det-självfixarna är idag mycket högre än för några år sedan. Detta kan bero på att många har renoverat sina hem vid tidigare tillfällen under bostadskarriären. Personligen tycker jag att det är kul att fler män än kvinnor slår sig på tummen när de snickrar, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef BAUHAUS Sverige.

Störst är renoveringsintresset hos fritidshusköpare, de är i snitt beredda att satsa ytterligare 20 procent av priset för huset på renovering. Den som köper en sommarstuga för en miljon kronor är alltså beredd att satsa ytterligare 200 000 kronor på att renovera huset. Minst sugna på att renovera är de som planerar att köpa en bostadsrätt, de vill i snitt satsa ytterligare 7 procent av köpeskillingen på att rusta upp lägenheten. För villaköparna är motsvarande siffra 13 procent av köpeskillingen.

- Undersökningen visar att en del av tjusningen med att köpa en sommarstuga är möjligheten att att få snickra på den, säger Ulf Magnusson, VD för Bovision. Åt andra hållet kan det vara så att den som väljer att bo i lägenhet också är mindre benägen av att ta sig an större renoveringsprojekt. De flesta vet nog att hus är mer underhållskrävande än lägenheter.

Fakta om undersökningen
906 deltagare i en webbpanel svarade på undersökningen.
Undersökningen pågick mellan den 16 april 2012 och den 4 juni 2012.
Undersökningen har genomförts av byggvarukedjan Bauhaus och bostadssiten Bovision.se gemensamt. Förra årets undersökning om renovering av fritidshus publicerades 4 augusti 2011. För ytterligare information om undersökningen kontakta bovision@greenhillrelations.se. För mer information se hela listan länsvis.

För mer information kontakta:

mobil: +46 (0)70 6403916, mail: jsa@bauhaus.se

Ulf Magnusson, VD Bovision,
mobil: 070-5690928, mail: ulf.magnusson@bovision.se

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 15 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 196

Om Bovision
Bovision.se är Sveriges första marknadsplats för bostäder på internet. På bovision.se finns allt från hyres- och bostadsrätter till villor och utlandsbostäder. Här möts såväl köpare och säljare, nyproducenter och utlandsförmedlare som hyresgäster och hyresvärdar. Bovision grundades i Kalmar 1994 och bovision.se lanserades 1996. Företaget ingår sedan 2006 i den finska mediekoncernen Alma Media som driver marknadsplatser för bostäder i elva länder.