Nio av tio renoverar hellre själv än att anlita hantverkare

Sommarsemestern är hemmafixandets högsäsong och intresset för att renovera är rekordstort i år – speciellt bland fritidshusägare. Det visar Bauhaus årliga undersökning av svenskarnas renoveringsvanor.

Nio av tio föredrar att renovera sitt boende helt eller delvis själv istället för att anlita hantverkare. Av dem är en tredjedel, 34 procent, beredda att renovera helt själv. Endast 1 av 20 vägrar att plocka upp hammaren och vill endast köpa en bostad som är färdig, det är 11 procent färre än 2011 när Bauhaus började kartlägga svenskarnas renoveringsvanor.

De som vill renovera sitt boende i samband med bostadsköp blir allt fler, 43 procent uppger att de gärna köper ett objekt med renoveringsbehov, en ökning med 10 procent sedan förra året och 18 procent högre än 2011. Hälften av respondenterna i undersökningen kan tänka sig att köpa ett boende med renoveringsbehov förutsatt att priset är lägre.

Hur sugen man är på att ta upp hammaren själv beror på vilket boende man är ute efter och om man är man eller kvinna. Fritidhusägare tillhör den mest händiga följt av villaägare och bostadsrättsägare. Få som går i planer på att köpa fritidshus letar efter ett objekt som är utan renoveringsbehov, medan både bostadsrättsspekulanter och villaspekulanter ofta söker efter nyckelfärdiga objekt.

- Intresset för att renovera ökar konsekvent, framförallt bland fritidshusägare. En förklaring är att tröskeln till att renovera själv har blivit lägre de senaste åren. Gör-det-själv program och så kallade video-tutorials på nätet har bidragit till att fler får en förståelse för att renovera själv inte behöver vara en omöjlig uppgift, säger Johan Saxne, Informations- och marknadschef på BAUHAUS.

Mindre än var fjärde kvinna uppger att hon vill göra en hel renovering själv, medan motsvarande siffra för män är 44 procent. Kvinnorna är dock mer sugna än männen på att göra delar av renoveringen utan hantverkare och kan i större utsträckning än männen tänka sig att ta sig an ett renoveringsobjekt förutsatt att priset på boendet är lägre.

Både villaägare och fritidshusägare är beredda att lägga en hel del extra utöver köpeskillingen på att renovera. I snitt lägger villaägare 25 procent utöver köpesumman på renovering medan fritidshusägare lägger 20 procent extra. Den som köper ett sommarhus för en miljon kronor är alltså beredd att satsa ytterligare 200 000 kronor i renoveringskostnader. I enlighet med tidigare år är bostadsrättspekulanter minst benägna att spendera extra med i snitt 5 procent extra avsatt för renovering.

mobil: 46 (0)70 6403916
mail: jsa@bauhaus.se

För bilder vänligen besök:

För tidigare undersökningar vänligen besök:

2012 - http://news.cision.com/se/bauhaus/r/fritidshusagare-flitigast-pa-att-renovera,c9274162

2011 - http://news.cision.com/se/bauhaus/r/svenskarna-renoverar-fritidshusen-sjalva,c9147834

För statistik/diagram:

Länsspecifik statistik finns vid förfrågan.

BAUHAUS är en av Europas ledande byggvaruhuskedjor och har 240 varuhus i 15 länder (Österrike, Kroatien, Tjeckoslovakien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Ungern, Island, Norge, Slovenien, Spanien, Sverige, Schweiz och Turkiet). BAUHAUS etablerades i Sverige 1997 och är idag marknadsledande inom byggvaruhandeln med sina 16 varuhus på den svenska marknaden. BAUHAUS har sitt huvudsäte i Mannheim, Tyskland, där företagets första byggvaruhus invigdes år 1960.