Nytt alternativ till p-piller för unga kvinnor

Report this content

Nu lanseras ett nytt preventivmedel för svenska kvinnor som vill ha ett alternativ till p-piller. Den nya minispiralen Jaydess har marknadens lägsta hormondos, mindre än ett minipiller i månaden och ökar inte risken för att drabbas av blodpropp.

Jaydess är en liten (endast 28*30 mm), flexibel T-formad spiral av plast som placeras i livmodern vid ett besök hos barnmorska eller gynekolog. Den sitter på plats under tre års tid och avger lokalt en låg dos av gulkroppshormonet levonogestrel. Eftersom minispiralen inte innehåller östrogen ökar den inte risken för att drabbas av blodpropp.

-       För många är preventivmedel fortfarande synonymt med p-piller, trots att spiraler ofta kan vara ett bättre alternativ. Inte minst för unga och högfertila kvinnor som inte behöver komma ihåg att ta ett piller varje dag om de använder en spiral, säger Kristina Gemzell Danielsson, professor i obstetrik och gynekologi vid Karolinska Institutet och överläkare vid Kvinnokliniken, Karolinska Universitetssjukhuset.

Påverkar inte fertiliteten

Inför EU-godkännandet har minispiralen studerats i en internationell fas III studie[1] där 1 432 kvinnor i åldrarna 18-35 år från 11 olika länder har deltagit. 39 procent av kvinnorna som deltog i studien hade inte tidigare fött barn. Resultaten visar att minispiralen är ett mycket säkert preventivmedel som ger ett mer än 99 procentigt skydd mot oönskade graviditeter, samt att den tolererades väl av studiegruppen där inga oväntade, allvarliga biverkningar har rapporterats.

-       Spiralers effekt påverkas inte av faktorer som vikt och ålder och de utgör en av de säkraste preventivmetoderna som finns. Lika säkert som sterilisering. Ändå påverkas inte den framtida fertiliteten negativt, säger Kristina Gemzell.

Jaydess är idag inte ett förstahandsval för kvinnor som inte har fött barn eftersom klinisk erfarenhet är begränsad. Kvinnor som använder spiral ska upplysas om symptomen på, samt risken för, ektopiska graviditeter (utomkvedshavandeskap).

1. 1.      [1] Nelson, A., D. Apter, B. Hauck, T. Schmelter, S. Rybowski, K. Rosen, and K. Gemzell-Danielsson, Two low-dose levonorgestrel intrauterine contraceptive systems: a randomized controlled trial. Obstet Gynecol, 2013: 122(6): p. 1205-13.

För mer information, välkommen att kontakta:
Anna Cohen, External Affairs Manager, Bayer Healthcare, tel: 0709-854051, e-post: anna.cohen@bayer.com

Om Bayer HealthCare
Bayer-koncernen är ett globalt företag med kärnkompetens inom områdena hälsa, kost och högteknologiska material. Bayer HealthCare, en undergrupp till Bayer AG med en årlig försäljning på EUR 16,9 miljarder (2010), är ett av världens ledande, innovativa företag inom hälso-och läkemedelsprodukter och är baserat i Leverkusen, Tyskland. Företaget kombinerar global verksamhet djurhälsa, Consumer Care, sjukvård och läkemedel. Bayer HealthCare har som mål att utveckla och tillverka produkter som förbättrar människors och djurs hälsa världen över. Bayer HealthCare har en global arbetsstyrka på 55.700 anställda (31 dec, 2010) och finns representerat i mer än 100 länder. Mer information finns på www.bayerhealthcare.com.

Forward-Looking Statements
This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments.

Taggar: