Bayns sockerersättare EUREBA® i Hemglass' sortiment 2019

Bayn Europe ABs sockerersättare EUREBA® bevisar på nytt att man inte behöver kompromissa på smak och konsistens i sockerreducerade produkter. Bland Hemglass' nyheter för 2019 finns en glassmix utan tillsatt socker där EUREBA® har använts för att söta glassen.

Hemglass har, som så många andra, märkt att det finns en ökad efterfrågan på sockerreducerade produkter. I nära tre år har de saknat glassar utan tillsatt socker i sitt sortiment. De har under ett år jobbat med att återigen ta in sockerreducerade alternativ. En specialmix med fyra glassar har nu lanserats, där alla glassar är tillverkade med EUREBA® D-01. Det totala ordervärdet för Bayn framgår i slutet av nästa glass-säsong och kommer då att kunna kommenteras av Bayn.

EUREBA® D-01, utvecklad ur naturliga råvaror, kan ersätta socker 1:1 i bland annat mejeriprodukter utan att ge avkall på vare sig smak eller munkänsla. Det är Bayns vision att kunna tillhandahålla produkter som låter oss minska vår överkonsumtion av socker, och ändå låta oss njuta av de godsaker vi äter.

"Vi har under det senaste året sett en stor ökning av förfrågningar på EUREBA® D-serien", säger Ange Mertner, kundutvecklare på Bayn Europe. "Det är kul att tillsammans med Hemglass kunna presentera en lansering av fyra riktigt goda glassar utan tillsatt socker."

"Vi är oerhört glada att äntligen kunna lansera en glass utan tillsatt socker. Våra kunder kan nu köpa en glass som heter Specialmix och som består av Jordgubbsstrut, Chokladvaniljpinne, Päronsplitt och en Vaniljbägare med ripplad chokladsås och hasselnötter på toppen", säger Anders Granath ansvarig för affärsutveckling på Hemglass.

Utöver glass utan tillsatt socker satsar Hemglass även på laktosfritt sortiment, där efterfrågan också ökar markant.

Läs mer om glassarna här.

För mer information, kontakta Patrik Edström, VD på Bayn Europe AB, e-mail pe@bayn.se

Bayn är en oberoende utvecklare inom sockerreducering och erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för sockerreducering. Från naturliga råvaror skapar Bayn nya, sötade produkter med lågt kaloriinnehåll. Bolagets lösningar, utvecklade genom vetenskaplig forskning, ger innovativa, hälsosamma recept i nära samarbete med våra kunder inom den globala livsmedelsindustrin.

Bayn är listat på Nasdaq Stockholm, First North, under kortnamnet BAYN.
Mangold Fondkommission AB är företagets certified adviser. Telefon +46-8-5030 1550, e-mail CA@mangold.se.
Ytterligare information avseende bolaget finns på www.bayneurope.com