Genombrottsorder för Bayn Europe AB på den baltiska marknaden

Bayn tar ett stort steg in på den baltiska marknaden i sitt fortsatta arbete för sockerreducering.

Bayn har mottagit en genombrottsorder för sina sockerreduceringsblends som är utvecklade och producerade i Europa. Den första leveransen är schemalagd till maj i år med månatliga försändelser förutsedda att fortgå under hela året.

"Sockerreducering har haft en seg start, men nu verkar det släppa. Att formulera produkter för konsumenternas smak har varit en utmaning. Vi har länge varit övertygade om att vägen mot sockerreducering stavas blends. Våra blends gör sockerreducering lätt tillgänglig för livsmedelsindustrin och de möter konsumentens krav på smak och konsistens", säger Bayns grundare Lucy Dahlgren.

Bayn ser mycket positivt på förutsättningarna på den baltiska marknaden. Det nytända intresset för sockerreducering som setts på denna marknad har säkert bakgrund i de diskussioner som förekommit om sockerskatt, men följer den globala trenden för sockerreducering.

"Den baltiska marknaden är kanske något mindre, men företagen här producerar både för den lokala marknaden och för export. Så marknadspotentialen är de facto mycket stor", säger Patrik Engström, VD på Bayn. "Det är ett fantastiskt genombrott och efter denna inledning kommer vi att lansera hela sortimentet i Baltikum."

This press release will also be available in English on bayneurope.com

Bayn är en oberoende utvecklare inom sockerreducering och erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för sockerreducering. Bayn skapar nya, naturligt sötade produkter med lågt kaloriinnehåll. Bolagets lösningar, utvecklade genom vetenskaplig forskning, ger innovativa, hälsosamma recept i nära samarbete med våra kunder inom den globala livsmedelsindustrin.