STCC: s Renault Clio Cup - Gustav Rickhamre kör full säsong 2012

Report this content

Stockholm 4 maj; 5 över tolv blev det klart. Gustav Rickhamre, 21, med ett par mästerskapstitlar under bältet kör den mindre standardvagnsklassen - Renault Clio Cup - för Team Hansson STCC säsongen 2012. Premiär blir helgen den 4 - 5 maj på Mantorp Park, motorsportsveriges hjärta.

- Jag är glad att det gick i lås, säger 21 åringen. Jag fick erbjudandet i februari från teamet. Flera sponsorer har ställt upp och stöttat mig hårt för att göra det möjligt. Det ska bli kul köra ihop med min gamle konkurrent och kollega från SSK serien, Richard Hansson.

Men inför testerna krånglade det till sig med bilen. Nu har det lösts på annat sätt under måndagssnatten tre dagar före premiären.Gustav har missat de viktiga testerna och får ta de första loppen mjukt och utveckla materialet. Det gäller också att snabbt stripa upp bilen i sponsorenas färger.

Internationella Renault Sport Clio Cup gör alltså comeback i Sverige och STCC säsongen 2012. Gustav Rickhamre är 2009 års Renault Junior mästare och SSK Mästare och Årets Rookie i JTCC 2010 (5 plats totalt). I Porschepremiären GT3 förra året satte han tävlingens snabbaste varv och 2006 kvalade han till VM i Paris i elitkarting, KF2.

Renault Sport Clio Cup har existerat sedan 1974 och körs i dag i 14 länder. Klassen kördes i Sverige i början av 90-talet. Till de svenska förare som har fostrats i klassen hör bland annat Kenny Bräck, Indy 500 vinnare.

Förhandlingar med flera sponsorer pågår. Följande har bidragit med stöd för att starta säsongen:

Skobes Bil i Katrineholm

Avis Biluthyrning Skavsta/Nyköping

Skobes Bil i Nyköping

MW Marketing AB i Stockholm

HC Business Software AB

Coast Communications AB

4 procent av sponsorintäkterna ger Gustav Rickhamre via BCR Sport & Event vidare till husbyggen i kåkstäderna i södra Afrika. Det första projektet är ett hus som nu byggs av Niall Mellon Township Trust i Witsand norr om Kapstaden för en ensamstående ung kvinna och hennes två pojkar som vill bli fotbollsspelare. BCR Sport & Event har nyligen haft egna representanter närvarande vid byggplatsen.

Teamchef: Christer Hansson, Härryda

Chefstekniker: Mikael Juteryd, Nyköping

Mekaniker: Jens Jakobsson, Nyköping

Förare: Gustav Rickhamre, Lund

För mer information:

Gustav Rickhamre, gustav.rickhamre@gmail.com, Tel: + 46 736 42 22 74
Camilla Englund, + 46 739 98 71 59

Förare: www.rickhamreracing.se

Team: www.hanssonracing.com

Foton finns tillgängliga på MyNewsdesk;

Foton fria att publicera, bildtexter:
1.      Spännande att vara en av pionjärerna. Renault Sport Clio Cup är en fullblods racingserie där de absolut bästa ställer upp.
2.      Gustav Rickhamre

Gustav Rickhamre är 21 år. Han tävlar för Kungliga Automobil Klubben KAK och är svensk SSK mästare och Renault Junior mästare 2009. År 2010 blev han Årets Rookie i juniora STCC (totalt 5a) i en Golf för Mattias Ekström Junior Team. Han har tävlat i kartracing sen han var tio år, vunnit nationella lopp och kvalificerade sig i en TonyKart till VM i Paris 2006 för Ward Racing. Han bor i Skåne och är född i Stockholm. Han är aktiv i KAK ungdoms styrelse.

Taggar: