BE Group expanderar inom produktionsservice till verkstadskunder

BE Group har träffat avtal om att förvärva den svenska metallbearbetningskoncernen RTS. Förvärvet stärker BE Groups erbjudande av produktionsservice till större verkstadskunder.

RTS bedriver verksamhet i Eskilstuna Sverige, Rapla i Estland samt en mindre tradingverksamhet i Rumänien.

”Detta förvärv markerar ytterligare ett steg i BE Groups strategi att förflytta koncernen framåt i värdekedjan. Med RTS kompletterar vi vår produktionskapacitet ytterligare och öppnar därmed upp för en ny kategori av uppdrag inom tung verkstadsindustri”, säger BE Groups VD Roger Johansson.

Bolaget beräknas omsätta omkring 90 MSEK på årsbasis och har 35 anställda.
Förvärvet är en kombinerad inkråms- och aktietransaktion och total nettoskuldeffekt för BE Group förväntas uppgå till 20 MSEK.

Tillträde beräknas ske under februari månad. Verksamheten konsolideras i BE Group-koncernen från tillträdesdagen och förväntas ha en positiv effekt på resultatet för koncernens affärsområde Sverige under 2011.

Roger Johansson, VD, BE Group AB
Tel. 46 (0)733 188 758, E-post: roger.johansson@begroup.com

Torbjörn Clementz, CFO och vice VD, BE Group AB
Tel. 46 (0)70 869 07 88 E-post: torbjorn.clementz@begroup.com