BE Group Q1 2014 – förbättrat resultat och positiva efterfrågesignaler

• Nettoomsättningen minskade med 3 procent i jämförelse med föregående år och uppgick till 1 003 MSEK (1 032). Utlevererat tonnage minskade med 4 procent.
  • Rörelseresultatet förbättrades till 12 MSEK (-17) och underliggande rörelseresultat förbättrades till 16 MSEK (14).
  • Under kvartalet genomfördes en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionen övertecknades med 70 procent och tillförde BE Group 154 MSEK efter emissionskostnader. Dessutom undertecknades ett nytt treårigt kreditavtal med en total facilitet på 1 250 MSEK.

BE Groups VD och koncernchef Kimmo Väkiparta kommenterar rapporten:

”Första kvartalet 2014 bjuder inte på några överraskningar. Den efterfrågeförbättring som vi förutsåg under slutet av 2013 började synas mot slutet av kvartalet, och såväl nettoomsättning som utlevererat tonnage ligger relativt stabilt. Positivt är också att leveranserna via våra egna anläggningar har ökat.

På kostnadssidan är det tydligt att vi lyckats väl med våra insatser. Personalminskningarna har nu nått full resultateffekt, och tillsammans med övriga strukturåtgärder ger det utslag i konkurrenskraft och marginaler. En övertecknad nyemission och nytt kreditavtal bidrar samtidigt till en starkare finansiell position.

Kombinationen positiva efterfrågesignaler och konkurrenskraftigt kostnadsläge ger oss möjlighet till en bra hävstång framöver. Vår position som lösningsfokuserat och oberoende stålserviceföretag med ett brett erbjudande av värdeskapande tjänster uppskattas av både kunder och leverantörer.

Signaler i kundledet indikerar efterfrågeförbättring under 2014, och därför förväntar vi oss fortsatt återhämtning i efterfrågan jämfört med första kvartalet. Framförallt är tongångarna på den svenska marknaden positiva. Här ser vi även möjligheter till intressanta affärsöppningar till följd av de förestående strukturförändringarna i branschen.”

Kimmo Väkiparta, VD och koncernchef, tel: 0705-972 342  e-post: kimmo.vakiparta@begroup.com

Torbjörn Clementz, CFO och vice VD, tel: 0708-690 788  e-post: torbjorn.clementz@begroup.com

Idag, klockan 08.30, kommenterar Kimmo Väkiparta och Torbjörn Clementz utvecklingen i ett analytiker- och pressmöte. Konferensen hålls på engelska och kan följas via webb eller per telefon, se information nedan.

Deltagare via webb samt för dem som önskar ställa frågor i samband med presskonferensen, vänligen klipp ut och klistra in följande länk för att registrera er via webben. Säkerställ att hela länken följer med.

Följande telefonnummer kan användas för att delta i presentationen:
Sverige:+46 (0)8 505 56 474
UK: +44 (0)203 364 53 74
US: +1 855 753 22 30

BE Group, som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål och metaller. BE Group erbjuder olika sorters service vid användning av stål, rostfritt stål och aluminium till kunder främst inom bygg- och verkstadsindustrin. År 2013 omsatte koncernen 4,0 miljarder kr. BE Group har cirka 800 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com