Penser Access: BE Group - Q4 når inte riktigt hela vägen

BE Group hade fortsatt positiva lagereffekter om 11 SEKm i fjärde kvartalet på grund av högre stålpriser. Underliggande var bruttomarginalen svagare än väntat på 13,0% vilket är ett tapp från 13,8% i Q3 16. Detta gjorde att den underliggande EBIT-marginalen faller tillbaka i negativt territorium (-0,7%) jämfört med 1,1% i Q3 16. Huvuddelen av problemen i Q4 är dock hänförliga till Lecor och BE produktion, två bolag inom affärsområdet Sverige & Polen. Man har haft högre kostnader på grund av en del problemprojekt och en uppstartsfas av nya produkter. Bolaget har nu upprättat kontrollfunktioner som framöver ska säkerställa ett bättre resultat. Affärsområdet Finland & Baltikum gick bra och man växte försäljningen med 12% jämfört med året innan, vilket är en bättre utveckling än marknaden som helhet.

Läs den fullständiga analysen i PDF.format: https://epaccess.penser.se/analys/q4-nar-inte-riktigt-hela-vagen/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se.