Referat från årstämman

Läs original

Faktureringen har ökat i koncernen årets två första månader, sa Bertil Persson vid årstämman.

Återhämtningen i industrikonjunkturen går långsamt. Trots det så har faktureringen ökat i Beijer Almakoncernen årets två första månader, detta jämfört med en förhållandevis svag inledning förra året. Störst ökning har Habia, som framför allt gynnas av en stark efterfrågan från telekomkunder. Även Lesjöfors visar tillväxt, men Chassifjädrar kommer sannolikt framöver att påverkas negativt av den milda vintern. Beijer Techs fakturering under de första två månaderna har varit i linje med förra året.

Sammantaget, så ser förutsättningarna goda ut för ett bättre första kvartal i år jämfört med motsvarande period 2013.

BESLUT VID STÄMMAN

Vid årsstämman togs bland annat följande beslut:

• Utdelningen för 2014 fastställdes till 8,00 kronor. Utdelningen kommer att distribueras av Euroclear Sweden med början den 4 april 2014.
  • För var och en av styrelsens ordinarie ledamöter betalas ett fast styrelsearvode om 300 000 (275 000) kronor. För styrelsens ordförande beslöts att det hittillsvarande fasta styrelsearvodet om 650 000 kronor och uppdragsarvodet för uppgifter utanför det ordinarie styrelsearbetet om 250 000 kr sammanslås till ett fast styrelsearvode om 900 000 kr vilket innebär ett oförändrat totalbelopp. Revisorsarvode utgår enligt räkning.
  • Beträffande styrelse beslöts omval av Carina Andersson, Marianne Brismar, Anders G. Carlberg, Peter Nilsson, Anders Ullberg, Anders Wall och Johan Wall som ordinarie styrelseledamöter. Vidare beslöts omval av Bertil Persson, vd och koncernchef, som styrelsesuppleant.
  • Öhrlings PricewaterhouseCoopers omvaldes som bolagets revisor med en mandatperiod om ett år.
  • Inför årsstämman 2015 skall bolaget tillämpa en nomineringsprocedur som innebär att Anders Wall i egenskap av huvudägare och styrelsens ordförande och styrelsens vice ordförande Johan Wall jämte tre representanter för de därnäst största aktieägarna utsedda av årsstämman skall utgöra valberedning. Valberedningen ska arbeta fram förslag till styrelse, styrelseordförande, vice styrelseordförande, styrelsearvode, revisorsarvode och ordförande vid årsstämman. Stämman beslöt därför att utöver ovanstående utse Mats Gustafsson (Lannebo Fonder), Henrik Didner (Didner & Gerge) samt Hans Ek (SEB Fonder) att ingå i valberedningen.
  • Styrelsen bemyndigas att för företagsförvärv fatta beslut om emission – med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt – av högst 3 000 000 nya B-aktier eller konvertibla skuldebrev utbytbara till högst 3 000 000 nya B-aktier.

Delårsrapport för första kvartalet kommer att publiceras den 29 april.

BEIJER ALMA AB (publ)

vd och koncernchef Bertil Persson, Beijer Alma AB, telefon: 08-506 427 50