Delårsrapport januari – mars 2016

Fortsatt dämpad efterfrågan från industrikunder

VD kommenterar
Efter fem kvartal i rad med stigande resultat jämfört med motsvarande period föregående år, försämrades resultatet första kvartalet i år. Vi ser effekterna av en fortsatt dämpad efterfrågan från industrikunder globalt. Under förra året kompenserades detta av stark efterfrågan inom affärsområdena Kärnkraft i Habia och Chassifjädrar i Lesjöfors. Efterfrågan från kunder inom kärnkraftsektorn har varit fortsatt stark i inledningen av 2016. Dock har utvecklingen inom Chassifjäder varit svagare. Totalt har det inneburit att försäljningen under första kvartalet sjunkit med cirka en procent och att resultat efter finansnetto försämrats från 112 till 107 Mkr. Rörelsemarginalen har under perioden sjunkit från 12,6 till 12,1 procent.

Kassaflödet efter investeringar blev –2 Mkr (–34). Det negativa kassaflödet berodde, liksom förra året, huvudsakligen på högre kundfordringar i Lesjöfors på grund av säsongsmässig försäljningsökning inom affärsområdet Chassifjädrar. Nettoskulden uppgick till 205 Mkr (490). Nettoskuldsättningen 2015 var påverkad av utbetald utdelning. I år betalades utdelningen efter kvartalets utgång.

Lesjöfors fakturering sjönk med 5 procent till 510 Mkr. Nedgången var lika stor i företagets båda affärsområden, Chassifjädrar och Industrifjädrar.  Inom Chassifjädrar, som växte kraftigt under 2015,  försvagades både  fakturering och orderingång. Nedgången kommer framför allt från den brittiska marknaden, som växte snabbast förra året. Verksamheten är starkt säsongsbetonad, där första och andra kvartalet är högsäsong för försäljningen. Orderläget indikerar en något svagare utveckling också under inledningen av andra kvartalet. Industrifjädrar fortsätter att påverkas av den svagare efterfrågan inom generell industri. Utvecklingen är likartad i alla geografiska regioner. Inom såväl Industrifjädrar som Chassifjädrar var orderingången i nivå med faktureringen.

Rörelseresultatet uppgick till 90 Mkr jämfört med 100 Mkr motsvarande period föregående år och rörelsemarginalen försvagades något. Resultatförsämringen kom framför allt från affärsområdet Industrifjädrar.

Habias fakturering ökade med 8 procent till 204 Mkr. Det var framför allt högre försäljning av kabel till kunder inom kärnkraftsindustrin som svarade för faktureringsökningen. Övriga kundområden hade fakturering i nivå med föregående år.  Orderingången var högre än faktureringen och även väsentligt högre än orderingången föregående år. Förbättringen jämfört med föregående år kommer från kunder inom telekom, kärnkraft och försvar, medan orderingången försvagats från kunder inom generell industri.

Rörelseresultatet uppgick till 22 Mkr jämfört med 21 Mkr motsvarande period föregående år, vilket innebar att rörelsemarginalen var i stort sett oförändrad.

Beijer Techs fakturering uppgick till 188 Mkr, vilket var oförändrat jämfört med föregående år. Flödesteknik visade svag tillväxt och oförändrad lönsamhet. Industriprodukter hade något lägre försäljning än motsvarande period 2015 och försämrat resultat. Här är det framför allt utvecklingen inom offshore i Norge som tynger resultatet.

Totalt uppgick rörelseresultatet till 4 Mkr (1). Det bör noteras att första kvartalet föregående år belastades med uppsägningskostnader relaterade till vd-byte, uppgående till ca 4 Mkr.

Den utveckling vi sett under årets första kvartal har fortsatt i inledningen av andra kvartalet. Efterfrågan inom de delar av verksamheten som påverkas av den generella konjunkturen är fortsatt lägre än föregående år. Dessutom är försäljningen inom Lesjöfors Chassifjädrar svagare än 2015. Detta kompenseras delvis av styrka inom vissa andra segment, såsom kärnkraftskablar i Habia. Sammantaget kan man konstatera att jämförelsetalen för andra kvartalet är utmanande.

Eventuella frågor besvaras av:
Bertil Persson, vd och koncernchef, telefon 08-506 427 50, bertil.persson@beijeralma.se
Jan Blomén, ekonomichef, telefon 018-15 71 60, jan.blomen@beijeralma.se

Dragarbrunnsgatan 45, Box 1747, 751 47 Uppsala. Telefon 018-15 71 60. Telefax 018-15 89 87.
Styrelsens säte Uppsala. Organisationsnummer 556229-7480. www.beijeralma.se