God avslutning på bästa året hittills

Beijer Almas verksamhet i Norden, Europa, USA och Asien har generellt verkat i en miljö av fortsatt stark efterfrågan.

Undantaget detta är fordonsindustrin i Tyskland och Kina som bromsade in. I berörda enheter görs därför kostnadsanpassningar.Orderingången ökade under kvartalet med 3 procent, nettoomsättningen med 7 procent och resultatet med drygt 2 procent. Orderingången från industrin i Norden, som påverkar alla våra dotterbolag, var stark. Specifikt utmärkte sig försvarsindustrin i kvartalet. Kassaflödet var lägre som ett resultat av hög investeringstakt för ökad kapacitet för expansion runt om i koncernen.

Sammantaget kan man konstatera att efterfrågebilden varit mer varierad under fjärde kvartalet. Totalt sett för Beijer Alma gav helåret 2018 lönsam tillväxt. Vinsten före skatt ökade med 18 procent till 609 Mkr (517).

Dotterbolagen

Inom Lesjöfors var utvecklingen fortsatt stark inom Industrifjädrar och faktureringen växte med 8 procent. Undantaget den specifika effekten från fordonsindustrin i Tyskland, så var tillväxten 14 procent. Positivt är stor andel nyförsäljning i bl.a. Kina och UK. För Chassifjädrar är fjärde kvartalet lågsäsong.

I Habia fortsatte en stark orderingång inom Övrig Industri medan Telecom som väntat hade ett lugnare kvartal. Förberedelser och inkörning av produktionen för offshore kablar hade högt fokus i Söderforsfabriken.

Inom Beijer Tech växte speciellt Flödesteknik, delvis tack vare de producerande enheterna Svebab och Packningar & Plast.

Förvärv

I december kommunicerades förvärvet av Uudenmaan Murskaus, en mindre verksamhet som väl kompletterar Beijer Techs finska del. Tillträde skedde i januari.

Henrik Perbeck, vd och koncernchef

Denna information är sådan information som Beijer Alma AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2019 kl. 12:30.