Habia flyttar produktion

Habia flyttar produktion av telekomprodukter till Kina

Som tidigare offentliggjorts kommer Habia Cable att flytta sin kvarvarande produktion av koaxialkabel för telekomapplikationer från Söderfors till bolagets fabrik i Kina. Sedan tidigare produceras huvuddelen av dessa produkter där och merparten av kunderna finns i Kina.

Genom flytten kommer antalet anställda i Söderfors att minskas med 36 personer som nu har varslats. Efter denna personalreduktion har Habia cirka 160 medarbetare i Sverige.

Söderforsfabriken koncentrerar sin produktion på kundanpassad specialkabel för krävende applikationer. Kunderna finns bland annat inom kärnkraft, försvar och offshore. Efterfrågan är god och växande och bolaget genomför ett betydande investeringsprogram under 2015/2016 för att möta efterfrågan från främst kunder inom offshore-sektorn.

Vd Carl Modigh, Habia Cable AB, telefon: 0709-851856
Vd och koncernchef Bertil Persson, Beijer Alma AB, telefon: 08-506 427 50

Dragarbrunnsgatan 45, Box 1747, 751 47 Uppsala. Telefon 018-15 71 60. Telefax 018-15 89 87.