Oförändrat marknadsläge

Utvecklingen under andra kvartalet följde i stort sett samma mönster som under första kvartalet. Efterfrågan från industrikunder var i nivå med föregående år.

Samtidigt var försäljningen av chassifjädrar lägre, jämfört med föregående års rekordnivåer. Lesjöfors förvärv av den asiatiska fjädertillverkaren John While Group, med en årsomsättning på 70 Mkr, inkluderas från och med maj och har givit ett positivt bidrag till fakturering och resultat. Förvärvet bidrog med ca 1 procent tillväxt. Totalt sjönk koncernens fakturering med 3 procent. Justerat för förvärvad verksamhet och förändrade valutakurser var nedgången 2 procent. Orderingången utvecklades i linje med faktureringen och orderstockarna var i stort sett oförändrade under kvartalet.

Resultat efter finansnetto uppgick till 117 Mkr jämfört med 125 Mkr motsvarande period föregående år. Alla dotterbolag hade något lägre resultat än föregående år. Rörelsemarginalen sjönk marginellt till 13,3 procent (13,9) trots den lägre faktureringen.

Kassaflödet efter investeringar har påverkats positivt av minskad rörelsekapitalbindning och uppgick till 93 Mkr (89). Nettoskulden var 394 Mkr (402) vid halvårsskiftet. Kassaflödet och skuldsättningen har belastats av utbetalning av förvärvslikvid uppgående till 40 Mkr under kvartalet.

Lesjöfors

Lesjöfors fakturering sjönk 2 procent till 541 Mkr under andra kvartalet. Förvärv bidrog med ca
2 procent tillväxt. Justerat för företagsförvärv och ändrade valutakurser minskade faktureringen med
1 procent. Hela nedgången kommer från affärsområdet Chassifjädrar som hade 9 procent lägre valutajusterad fakturering än föregående år. 2015 var tillväxten hög inom affärsområdet och försäljningen nådde rekordnivåer. Årets nedgång är speciellt märkbar i de marknader som hade hög tillväxt föregående år och då främst den brittiska marknaden.

Industrifjäderförsäljningen ökade med 4 procent justerat för förvärv och valutaförändringar. Utvecklingen var likartad i alla regioner där Lesjöfors har verksamhet.

Rörelseresultatet uppgick till 110 Mkr jämfört med 113 Mkr motsvarande period föregående år och rörelsemarginalen var i stort sett oförändrad.

Habia

Habias fakturering sjönk 2 procent till 169 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Justerat för valutakurser ökade faktureringen med 2 procent. Försäljningen av kabel till telekomkunder ökade med 8 procent Medan faktureringen till övriga kundområden sjönk 1 procent valutajusterat under kvartalet. Nedgången inom övriga kunder berodde framför allt på låga utleveranser av kärnkraftkabel, vilket kommer att kompenseras av större planerade leveranser under kommande månader.

Orderingången var högre än faktureringen och orderstocken var högre än vid både ingången av kvartalet och halvårsskiftet 2015.

Rörelseresultatet uppgick till 16 Mkr jämfört med 18 Mkr och rörelsemarginalen var något lägre än andra kvartalet föregående år.

Beijer Tech

Beijer Techs fakturering sjönk 8 procent till 189 Mkr under andra kvartalet. Hela nedgången kom  från affärsområdet Industriprodukter, medan affärsområdet Flödesteknik visade tillväxt och tillfredsställande lönsamhet. Industriprodukter påverkades negativt av den svaga offshore-marknaden i Norge och låg efterfrågan från kunder inom gjuteri och stålverk i Norden.

Rörelseresultatet uppgick till 5 Mkr jämfört med 7 Mkr och rörelsemarginalen sjönk jämfört med motsvarande period föregående år.

Utsikter

Den globala industrikonjunkturen kommer sannolikt även framöver att karaktäriseras av låg tillväxt. Det är även rimligt att förvänta sig en fortsatt något svagare efterfrågan av chassifjädrar under kommande kvartal jämfört med förra årets rekordsiffror.

Bertil Persson

vd och koncernchef

Eventuella frågor besvaras av:
Bertil Persson, vd och koncernchef, telefon 08-506 427 50, bertil.persson@beijeralma.se

Dragarbrunnsgatan 45, Box 1747, 751 47 Uppsala. Telefon 018-15 71 60. Telefax 018-15 89 87.