Valberedningens förslag till Beijer Almas årsstämma 2019

Inför årsstämman den 28 mars 2019 föreslår Beijer Almas valberedning följande:

Omval av styrelseordförande Johan Wall samt av styrelseledamöterna Johnny Alvarsson, Carina Andersson, Caroline af Ugglas, Anders Ullberg och Cecilia Wikström. Efter tjugotvå år som ledamot i Beijer Almas styrelse har Anders G. Carlberg avböjt omval.

Till ny ledamot föreslås Hans Landin.

Hans Landin är group vice president för The Timken Company. The Timken Company är en av världens ledande tillverkare av kul- och rullager samt produkter inom kraftöverföring.  Från Timkens huvudkontor i Canton, Ohio, USA, leder Hans Landin en division som erbjuder kraftöverföringsprodukter till den globala marknaden. Enheten omsätter över 600 miljoner dollar och har drygt 3 000 anställda vid fabriker i USA, Europa och Asien. Hans Landin är född 1972 och har en civilingenjörsexamen från Chalmers Tekniska Högskola.

Med sin långa erfarenhet från tillverkande industri och sitt goda kontaktnät i USA kommer Hans Landin kunna ge värdefulla bidrag till Beijer Almas styrelsearbete, säger valberedningens ordförande Johan Wall.

Beijer Almas valberedning utsågs vid årsstämman 2018 och består av följande ledamöter: Styrelsens ordförande Johan Wall (ordförande), Anders G. Carlberg som representant för huvudägaren samt tre representanter för de därnäst största aktieägarna Henrik Didner (Didner & Gerge AB), Hans Ek (SEB Fonder) samt Vegard Søraunet (Odin Fonder). Valberedningens samtliga förslag presenteras i kallelsen till årsstämman.

Styrelsens ordförande Johan Wall, 08-701 08 00

Kontaktuppgifter till Hans Landin samt bilder tillgängliga via e-post: info@beijeralma.se