Beijer Electronics får stor prestigeorder på operatörsterminaler

Beijer Electronics får stor prestigeorder på operatörsterminaler Beijer Electronics har fått en stor prestigeorder på operatörsterminaler från Rolls Royce Vickers med brittiska försvarsdepartementet som slutkund. Beijer Electronics skall leverera över 1300 stora operatörsterminaler med ett ordervärde på cirka 18 mkr över en tvåårsperiod. Operatörsterminalerna ingår som en vital del i mobila reservkraftverk som Rolls Royce Vickers skall leverera till den brittiska armén. Operatörsterminalerna styr och övervakar generatorerna i dieselkraftverken. Hela ordervärdet uppgår till över £100 miljoner för Rolls Royce Vickers. -Beställningen från Rolls Royce Vickers är ytterligare en bekräftelse på våra produkters konkurrenskraft, säger Göran Sigfridsson, VD för Beijer Electronics. Upphandlingen har föregåtts av en lång utvärderingsperiod i hård konkurrens med alla stora aktörer i branschen. Funktionsmässiga prestanda och produkternas tålighet vid extrema yttre förhållanden övervägde till Beijer Electronics fördel. Beställningen är också ett positivt resultat av Beijer Electronics nära samarbete med japanska Matsushita Electric som startade för två år sedan. Matsushita Electric marknadsför och säljer Beijer Electronics operatörsterminaler under eget varumärke genom ett så kallat brand label- avtal. Beijer Electronics har likartade samarbeten med bland annat Mitsubishi Electric och ABB. Beijer Electronics har redan inlett leveranserna till Rolls Royce Vickers. En stor del av beställningen kommer att levereras under 2003. Slutleveranser sker under första halvåret 2004. Operatörsterminaler ingår i koncernens affärsområde HMI Products som omsatte 171 mkr under 2001. HMI Products utvecklar produkter helt i egen regi. Produktprogrammet består av operatörsterminaler och PC-baserade operatörssystem. Försäljningen sker globalt via brand label-kanaler, egna distributörer och direkt till slutkund genom de egna varumärkena CIMREX och CEZAR samt i Norden genom koncernens andra affärsområde Automation. Malmö 2002-08-27 För mer information kontakta VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00 eller mobiltel 0706-35 86 10. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00120/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00120/wkr0004.pdf

Beijer Electronics Group är en högteknologisk innovatör aktiv inom smart automation och nätverk. Koncernens öppna programvara, hårdvara och IIoT-lösningar hjälper kunderna att optimera processer och skapa tillförlitlig säker kommunikation, komplett med moderna intuitiva användargränssnitt. Beijer Electronics Group har sedan starten 1981 utvecklats till en multinationell koncern med en omsättning på 1,2 miljarder SEK 2017. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijergroup.se