Beijer Electronics tecknar samarbetsavtal och köper tillbaka minoritetspost

Report this content

Beijer Electronics och Mitsubishi Electric har tecknat ett treårigt avtal som ytterligare förlänger vårt 30-åriga samarbete. Detta innebär att Beijer Electronics fortsatt kommer att vara Mitsubishi Electrics huvuddistributör i Norden och Baltikum, och att vi tillsammans fortsätter att utveckla marknaden i regionen.

I samband med detta har Beijer Electronics köpt tillbaka den minoritetspost på 15 % som Mitsubishi Electric innehaft i affärsområde Automation. Återköpet ligger i linje med Beijer Electronics strategi att bli en ledande leverantör av användarvänliga automationslösningar på en global basis.

VD och koncernchef, Fredrik Jönsson,  tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)705 17 16 26
CFO, Anna Belfrage, tel 46 (0)40 35 86 53, mobil 46 (0)706 35 86 53

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 21 länder och en omsättning på 1 367 mkr 2012. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijerelectronics.se