Citytunneln utrustas med Beijer Electronics styrsystem

Beijer Electronics har via totalentreprenören El & Industrimontage (EIAB) erhållit en strategiskt viktig order från Banverkets Citytunnelprojekt på styrsystemslösningar.

− Infrastrukturlösningar är ett prioriterat område för oss, ett område där vi ser stora tillväxt-möjligheter. Här har vi gjort en riktad satsning på järnvägslösningar som resulterat i denna andra viktiga leverans till Banverket, säger Göran Sigfridsson, VD och koncernchef för Beijer Electronics.

Beijer Electronics har sedan tidigare levererat styrsystem till Botniabanan längs Norrlands-kusten. Styrsystemslösningen till Citytunneln är en vidareutveckling av samma framgångsrika koncept.

Konceptlösningen består av ett standardsystem från Mitsubishi Electric och ett egenutvecklat protokoll enligt IEC-standard som gör det möjligt för styrsystemet att kommunicera direkt med Banverkets överordnade system (GELD). Beijer Electronics lösning gör driften både enklare att hantera och betydligt mindre kostsam.

Beijer Electronics och EIAB har samarbetat i en rad stora infrastrukturprojekt, som till exempel Södra länken, Norrortsleden och Nordsydaxeln i Stockholm och Botniabanan i Norrland. EIAB hör till Sveriges största leverantörer av komplexa el- och instrumentprojekt.

Citytunneln är ett av Banverkets järnvägsprojekt. Det är en kommunikationslösning som knyter ihop järnvägen norr om Malmö med järnvägen mot Trelleborg, Ystad och Köpenhamn via Öresundsbron. Citytunneln började byggas 2005 och beräknas vara klar 2011. För mer information besök www.citytunneln.com.

VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00, mobil 0706-35 86 10 eller
IR-ansvarig Katarina Erichs Emilson, tel 040-35 84 96, mobil 0703-35 84 96.

För information om Citytunneln, vänligen kontakta:
Anders Mellberg, Informationschef Citytunneln: 040-32 14 00