Kungliga biblioteket utrustas med Beijer Electronics fastighetslösning

Report this content

Beijer Electronics har via fastighetsintegratören Nordomatic vunnit en strategiskt viktig upphandling från Statens fastighetsverk (SFV). Myndigheten, som har till uppgift att förvalta statens egendomar, har valt en automationslösning från Beijer Electronics för att säkerställa fastighetsdriften av Kungliga biblioteket i Stockholm.

Kungliga biblioteket är Sveriges nationalbibliotek, som ansvarar för att bevara de tryckta, skrivna och audiovisuella delarna av det svenska kulturarvet. Den nya fastighetslösningen kommer att styra den anrika byggnaden när det gäller HVAC (heating, ventilation and air conditioning), luftfuktighet, belysning, energimätning och hissövervakning.

Stora tillväxtmöjligheter
- Fastighetsautomation är ett prioriterat område för oss och denna leverans ser vi som en strategisk milstolpe. Här har vi gjort en riktad satsning som, förutom leveransen till Kungliga biblioteket, även resulterat i förtroendeuppdrag för Sveriges nya nationalstadion Friends Arena, Vasamuseet och Nationalmuseum, säger Magnus Buhre, chef för fastighetsautomation på Beijer Electronics.

Beijer Electronics kommer att leverera både mjuk- och hårdvara till Kungliga biblioteket. I leveransen ingår cirka 1 800 I/O, den nylanserade HMI-lösningen iX samt PLC-system. Produk­terna kompletterar det sedan tidigare levererade överordnade SCADA-systemet. Valet av Beijer Electronics motiveras med förmågan att möta höga kvalitetskrav i kombination med möjlig­heten att leverera färdiga funktioner för HVAC.

Konceptleverantör av HVAC
Beijer Electronics etablerar rollen som konceptleverantör genom att förse fastighetsmarknaden med öppna lösningar för HVAC. Företaget har, i samarbete med en rad fastighetsintegratörer, tidigare levererat koncept till bland andra Scania, Tetra Pak, Alfa Laval och Astra Zeneca. Genom ett väl fungerande koncept för fastighetsautomation har Beijer Electronics kunnat leverera upp till 30% i energibesparing för sina kunder.

VD och koncernchef, Fredrik Jönsson,  tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)705 17 16 26
CFO, Anna Belfrage, tel 46 (0)40 35 86 53, mobil 46 (0)706 35 86 53

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 21 länder och en omsättning på 1,4 miljarder kronor 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijerelectronics.se

Citat

Fastighetsautomation är ett prioriterat område för oss och denna leverans ser vi som en strategisk milstolpe. Här har vi gjort en riktad satsning som, förutom leveransen till Kungliga biblioteket, även resulterat i förtroendeuppdrag för Sveriges nya nationalstadion Friends Arena, Vasamuseet och Nationalmuseum.
Magnus Buhre, chef för fastighetsautomation på Beijer Electronics