Lanserar nytt styrsystem för automation och stärker

Lanserar nytt styrsystem för automation och stärker konkurrenskraften Beijer Electronics lanserar under oktober månad en ny plattform för automation på den nordiska hemmamarknaden. Plattformen är Mitsubishi Electrics nyutvecklade styrsystem MELSEC Q, som har en rad fördelar jämfört med tidigare generationer. MELSEC Q kan integrera flera funktioner i samma styrsystem, däribland kommunikation, reglering, positionering och IT-funktioner. Styrsystemet blir därför speciellt lämpligt för anläggnings- och processtyrning samt avancerad maskinstyrning. MELSEC Q bygger på modern och öppen teknologi och framgångarna i Japan har varit stora. - MELSEC Q bildar tillsammans med våra egenutvecklade operatörsterminaler ett starkt totalkoncept inom automation och stärker därmed vår konkurrenskraft, säger Göran Sigfridsson, VD och koncernchef för Beijer Electronics. Beijer Electronics gör under oktober månad en omfattande lansering av den nya plattformen. En stor kampanj med cirka 30 seminarier och 1000 besökare landet runt har dragits igång. Härutöver presenteras nyheterna kring MELSEC Q på mässan Scanautomatic i Stockholm den 19-22 november. - Vi är mycket nöjda med det stora intresset och ser stora möjligheter att ytterligare stärka vår position på marknaden, fortsätter Göran Sigfridsson. PLC-system svarade för cirka 65 procent av affärsområdet Styrsystem som omsatte 160 mkr under år 2000. Beijer Electronics är den tredje största aktören i Sverige, Norge och Finland, med en sammantagen marknadsandel på drygt 15 procent. Med ett stärkt produktprogram är målet att nå en andel på 20 procent under år 2003. Malmö 2001-10-18 För mer information kontakta VD och koncernchef Göran Sigfridsson på tel 040-35 86 00 eller mobiltel 0706-35 86 10. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00300/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00300/bit0002.pdf