• Ependion AB/

Beijer Electronics avyttrar den amerikanska fordonsaffären för att fokusera på kärnverksamheten

Report this content

Beijer Electronics har idag avyttrat den amerikanska fordonsaffären — paneler till diverse transportapplikationer — till det israeliska företaget Micronet. Fordonsaffären var ursprungligen en del av QSI Corporation som Beijer Electronics förvärvade 2010.

Beijer Electronics kvarvarande verksamhet i USA kommer fortsatt att fokusera på försäljning av HMI-paneler till den industriella marknaden och beräknas uppgå till 150 MSEK under 2014.

Försäljningen ligger i linje med strategin att satsa mer resurser på den globala kärnverksam¬heten som utgörs av industriella operatörspaneler och industriell datakommunikation. Fordonsaffären omsatte under 2013 cirka 70 miljoner kronor.

”Att avyttra Vehicle-affären är helt rätt ur ett strategiskt perspektiv. Det ger oss möjlighet för att fokusera på utvecklingen av vår kärnverksamhet. Micronet har sin kärnverksamhet inom fordonssegmentet och kommer att kunna integrera verksamheten och dra nytta av flera synergier. Denna affär skapar värde för Beijer Electronics, våra anställda och våra kunder”, säger Fredrik Jönsson, VD och koncernchef för Beijer Electronics AB.

För mer information kontakta:
VD och koncernchef, Fredrik Jönsson,  tel 46 (0)40 35 86 10, mobil 46 (0)705 17 16 26
CFO, Anna Belfrage, tel 46 (0)40 35 86 53, mobil 46 (0)706 35 86 53

Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 22 länder och en omsättning på 1,4 miljarder kronor 2013. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordic Stockholm Small Cap-lista under symbolen BELE. www.beijerelectronics.se

Taggar:

Citat

Att avyttra Vehicle-affären är helt rätt ur ett strategiskt perspektiv. Det ger oss möjlighet för att fokusera på utvecklingen av vår kärnverksamhet. Micronet har sin kärnverksamhet inom fordonssegmentet och kommer att kunna integrera verksamheten och dra nytta av flera synergier. Denna affär skapar värde för Beijer Electronics, våra anställda och våra kunder.
Fredrik Jönsson, VD och koncernchef