Belatchew Arkitekter går in i sthlmnyc

Report this content

sthlmnyc är ett initiativ som knyter samman arkitekter, stadsplanerare, fastighetsutvecklare och akademin i Stockholm och New York City, och syftar till att påverka dessa städers framtid genom att ta fram nya innovativa lösningar. sthlmnyc är en ideell organisation grundad och ledd av arkitekterna Linda Schuur och Sander Schuur.

– Vi tror på samarbete över gränserna, idag mer än någonsin. För arkitekter världen över handlar de framtida utmaningarna om att skapa hållbara städer. En plattform som STHLMNYC skapar möjligheter för kunskapsutbyte städerna emellan och ligger i linje med vår internationella satsning, säger Rahel Belatchew, grundare och VD, Belatchew Arkitekter.

– Vi tycker att Belatchew Arkitekter är ett ambitiöst och visionärt företag med projekt som har en plats på den internationella arkitekturscenen. Utifrån sthlmyc som plattform diskuterar och formulerar vi innovativa lösningar inom stadsplanering och arkitektur för att påverka framtidens städer, säger Sander Schuur, grundare av sthlmnyc.

Rahel Belatchew kommer även att tala på konferensen ”Urban well-being by architectural design” som anordnas av sthlmnyc i New York den 24 oktober. Konferensen är en del av Archtober, New Yorks månadslånga arkitektur- och designfestival som 2018 äger rum för den åttonde gången. Konferensen arrangeras i samarbete med Sveriges generalkonsulat i New York.

Mer om sthlmnyc: http://www.sthlmnyc.org/

Kontaktuppgifter

Rahel Belatchew, Chefsarkitekt, VD och grundare, tel 070-174 94 32, pr@belatchew.com, Twitter och Instagram: @rahelbelatchew

David Lerdell, PR & kommunikation, tel 08-55 80 14 14, pr@belatchew.com

Webb: www.belatchew.com, Twitter och Instagram: @belatchew

Om Belatchew Arkitekter

Belatchew Arkitekter är ett Stockholmsbaserat arkitektkontor. Projekten kännetecknas av verkshöjd, innovation och spets inom hållbarhet och finns främst inom bostäder, kontor och samhällsfastigheter. Den experimentella studion Belatchew Labs har rönt stort internationell uppmärksamhet för sina visionära projekt. Rahel Belatchew har utsetts till Årets Arkitekt och Belatchew Arkitekter/Labs har mottagit flera utmärkelser under senare år, bland annat Architectural Review MIPIM Future Project Award 2015, Smart Living Challenge 2014 och det nationella formpriset Design S 2014.

Snabbfakta

Som ett led i Belatchew Arkitekters internationaliseringsarbete går nu företaget in som partner i sthlmnyc. sthlmnyc är ett initiativ som knyter samman arkitekter, stadsplanerare, fastighetsutvecklare och akademin i Stockholm och New York City, och syftar till att påverka dessa städers framtid genom att ta fram nya innovativa lösningar.

Citat

Vi tror på samarbete över gränserna, idag mer än någonsin. För arkitekter världen över handlar de framtida utmaningarna om att skapa hållbara städer. En plattform som STHLMNYC skapar möjligheter för kunskapsutbyte städerna emellan och ligger i linje med vår internationella satsning.
Rahel Belatchew, grundare och VD, Belatchew Arkitekter
Vi tycker att Belatchew Arkitekter är ett ambitiöst och visionärt företag med projekt som har en plats på den internationella arkitekturscenen. Utifrån sthlmyc som plattform diskuterar och formulerar vi innovativa lösningar inom stadsplanering och arkitektur för att påverka framtidens städer.
Sander Schuur, grundare av sthlmnyc