Vinnare av Svenska Ljuspriset 2007 korad: Hotell Nääs Fabriker segrade

Report this content

Idag, onsdag den 6:e februari, korades vinnaren i Svenska Ljuspriset 2007. Vinnaren blev Hotell Nääs Fabriker i Tollered. Hotellet belönas för sina kreativa och ambitiösa belysningslösningar som juryn ansåg spelat stor roll för att höja spänningen i design och intryck av hotellet som helhet.

Idag, onsdag den 6:e februari, korades vinnaren i Svenska Ljuspriset 2007. Vinnaren blev Hotell Nääs Fabriker i Tollered en bit utanför Göteborg. Hotellet belönas för sina kreativa och ambitiösa belysningslösningar som juryn ansåg spelat stor roll för att höja spänningen i design och intryck av hotellet som helhet.

Sverige ligger i framkant när det gäller ljusdesign och ljusplanering, med några av världens vassaste designers och mest nyskapande projekt. Det vill branschen uppmärksamma, och delar årligen ut ett pris till Sveriges bästa belysningsanläggning som färdigställts under det gånga året. Årets vinnare korades i samband med Stockholm Furniture Fair & Northern Light Fair.

Det vinnande bidraget blev Hotell Nääs Fabriker i Tollered, Göteborg. Här har man byggt om det gamla bomullsspinneriet från 1883 till ett modernt företagscenter. Under 2007 kompletterade man med en hotell-, konferens och restauranganläggning.

Hotellets olika plan har alla formgivits efter olika teman för att skapa en dynamisk miljö. Trots deras olika utföranden ser man en tydlig röd tråd som löper genom inredningen i hela hotellet. Arbetet med belysning har varit genomgående, med nytänkande lösningar för alltifrån reception och lobby, hotellrum, korridorer, restaurang och bar, konferensytor till utomhusbelysning.

Juryns motivering:
Ombyggnaden har gjorts med höga ambitioner på gestaltning och upplevelser.
Belysningen spelar här en avgörande och spännande del i det samlade uttrycker,
såväl inom- som utomhus.
Utvändigt: Karaktären av gammalt industriområde som moderniserats har blivit välkomnande, spännande och vacker, bl.a. genom den väl avvägda belysningen.
Invändigt: Det är en festlig, lustfylld och ofta överraskande upplevelse att vandra runt i hotellet. Belysningen är varierad, bländfri och funktionell, med många inställningsmöjligheter.
Teknik: Med närvarodetektorer, dimrar, tids-/ dagsljusstyrning och nyckelströmbrytare hålls energiåtgången nere utan att påverka upplevelsen. Även ljuskällorna är till stor del energisnåla.

Tävlingsjuryn har bedömt de tävlande bidragen utifrån visuella, estetiska, funktionella, tekniska samt driftsekonomiska aspekter och ytterligare tre nominerade bidrag tog sig vidare till årets prisutdelning och belönas med juryns hedersomnämnande.

1)Ekbacka Bostadsområde, Göteborg
- Upprustning av miljonprogramsområdet som har bidragit till att göra området säkrare, vackrare och vänligare

2)Novemberljus, Linköping
- Vacker utomhusbelysning har installerats för att öka tryggheten och glädjen för cyklande och promenerande i kommunen

3) PUB.03, Stockholm
- I samband med total ombyggnad av varuhuset arbetar man med ny belysning för att skickligt, vackert och energieffektivt belysa varor och miljö

Tävlingsarrangörer är de tre belysningssällskapen i Sverige: Svenska Belysningssällskapet, Västsvenska Belysningssällskapet och Sydsvenska Belysningssällskapet och juryn består av en representant från respektive sällskap. Årets jurymedlemmar är: Staffan Wätte, ordförande, arkitekt KTH (Svenska Belysningssällskapet), Nils Beijer, arkitekt SAR/MSA (Västsvenska Belysningssällskapet) och Josette Dahlin, landskapsarkitekt (Sydsvenska Belysningssällskapet).

Faktaruta Hotell Nääs Fabriker:

Beställare: Nääs Fabriker, Ombud: Katarina Stensryd, VD
Arkitekt: SIVAB, Torbjörn Blomqvist
Belysningsplanerare: WSP Elteknik, Anna Lund samt SIVAB,
Laila Boström och Torbjörn Blomqvist
Elkonsult: WSP Elteknik: Anders Gillberg och Bengt Sinander
Elinstallatör: Rams El: Johan Adelbjer
Belysningsleveranatörer: Bl.a: Annell Ljus + Form, Ateljé Lyktan, Belid, Blond, Bsweden, Erco, Fagerhult, Helvar, Louis Poulsen, Thorn och Zumtobel