Bemannia satsar på Beach Soccer

Bemannia fortsätter att stötta laget Bemannia Football Club som för andra året i rad tävlar i de inofficiella SM. Förra året vann laget tävlingen.

Vid sidan om den vanliga fotbollen och Futsal är Beach Soccer den tredje grenen inom FIFA:s (fotbollens världsorganisation) fotbollsfamilj. Det finns internationella stadgar och spelregler och det spelas internationella mästerskap även i Beach Soccer. I Sverige är Beach Soccer fortfarande en ung gren och verksamheten är under uppbyggnad. Under 2011 bildades utvecklingsgruppen för beachsoccer i Sverige. I december 2012 implementerades stadgarna för beachsoccer i SvFF (Svenska Fotbollsförbundet). För andra året i rad arrangeras inofficiella SM i Beach Soccer. Gruppspelet spelas på 6 spelorter under juni/juli och avslutas med slutspel i Vetlanda den 20-21 juli 2013. SvFF Beach Soccer är fotboll som spelas på sandplan. Speltiden är 2 gånger 8 minuter och varje lag spelar med 4 utespelare och 1 målvakt på plan.

Bemannia Football Clubs lagkapten Martin Bruzelius berättar:

-Det hela började med att beach-hallen The Beach i Södertälje annonserade om att de hade en hall som fanns och att alla var välkomna att spela där. Min vän Erik Gustafsson(Spelare/Lagledare) uppmärksammade detta och anmälde mitt och mina kompisars intresse och vi började spela där. När vi hade spelat några gånger bestämde vi oss för att delta i en turnering som skulle anordnas i beach-hallen. Turneringen gick över förväntan och vi anmälde oss även till Nordic Light Beach Soccer (NLBS) i Skellefteå. Även denna turnering gick väldigt bra. Vi i laget fortsatte att spela lite cuper den resterande säsongen.

Året därpå valde vi att åter igen åka till Skellefteå men denna gång för att spela SM-kvalet som vi också sen vann! Efter SM-kvalet åkte vi i laget till Åhus och spelade det första arrangerade SM i inofficiella Beach Soccer. Laget representerade då Skellefteå och vi stod som segrare 2012.

Efter denna seger har laget, Bemannia Football Club bildats. Bemannia FC är medlem i Svenska Fotbollsförbundet. Laget kommer i år att ladda upp med turneringen Herrmotion i Åhus för att sedan åka och spela ett SM-kval i Skellefteå. Deras ambition är att än en gång kamma hem SM-segern och bibehålla guldet. I år Spelas SM-slutspelet i Vetlanda på stadens torg den 20-21 juli.

-Vi önskar vårt lag lycka till under vårens och sommarens matcher och hoppas naturligtvis på att de återigen tar hem SM titeln, säger Staffan Bruzelius, Koncernchef på Bemannia.

www.facebook.se/Bemannia
Twitter: @bemannia

Staffan Bruzelius, Koncernchef på Bemannia.