Bemz lanserar det femte designsamarbetet i jubileumskollektionen

Bemz, kända för sina designade sofföverdrag till IKEA-möbler, är mycket stolta över att nu lansera det femte och sista designsamarbetet i Bemz 10-årsjubileumskollektion Bemz Limited Edition Designer-Curated Collection.

Nu lanseras det nya tyget Brick Building Pink exklusivt för Bemz. Katarina har hämtat inspiration från den tecknade seriens värld. När Katarina växte upp på 70-talet fascinerades hon av serietidningar och speciellt av Kalle Anka. Hon älskade hur Kalle Anka hade det hemma - den tvådimensionella känslan, den perfekta finishen och de glada pastellfärgerna. Hon försökte återskapa stilen i sina egna ritböcker. Men hon blev aldrig nöjd med resultatet. Färgerna flöt ut och det blev aldrig så där krispigt perfekt som i serietidningen.

Så när hon fick uppdraget av Bemz att skapa ett nytt mönster till jubileumskollektionen blev det ett mönster inspirerat av serietidningens värld. Brick Building Pink har en tydlig, platt känsla i en lekfull, rosa nyans med fin, symmetrisk grafik.

Katarina Wiklund har valt att klä en IKEA Klippan 2-sitssoffa i Brick Building Pink. Till det har hon valt kuddar i en mängd härliga mönster i olika pastellfärger. Pink Fiskis och Lillhagen kontrasterar fint mot Brick Block Black och Brick Pink. Aqua Panama Cotton tillför ett lugn till kompositionen. Katarina valde att fotografera sin soffa i en gammal textilfabrik.

Hennes styling har även spelats in och du kan se filmen här .

IKEA Klippan 2-sitssofföverdrag i tyg Brick Building Pink 1799 kr, fr v i soffan kudde Aqua Panama Cotton 50*50 cm 129 kr, Pink Fiskis 50*50 cm 429 kr (Bemz Artist Collection), Brick Pink 50*50 cm 379 kr, Brick Block Black 50*50 cm 379 kr och längst back Lillhagen Vit Maria Rothman 50*50 cm 299 kr.

- Jag tycker man kan se på Bemz sofföverdrag som på färg. Till en väldigt liten investering i tid och pengar kan man göra fantastiska förändring hemma. Det är därför jag tycker det är så stimulerande att jobba med Bemz, säger Katarina Wiklund, konstnär och designer.
Katarina Wiklunds lansering är det femte och sista designsamarbetet i Bemz jubileumskollektion.

Caroline Andersson Gadd, Bemz: 0734 - 11 83 78,  caroline@bemz.com

om Katarina Wiklund

Katarina Wiklund har efter sin utbildning inom textil på Konstfack och skulptur på Konsthögskolan fortsatt att röra sig mellan design- och konstområdena. På Bemz arbetar Katarina med textilkollektionerna, men också inredningar och fotograferingar. Hon tilltalas av möjligheten att få kombinera sitt kunnande inom scenografi, bildkonst, textil och inredning. Under våren är Katarina aktuell med en mönstring för ett torg i Stockholm, scenografi och kostym på Stadsteatern och Cirkus Cirkör.

om Bemz

Bemz är ett svenskt designföretag som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler och andra hemtextilprodukter. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Bemz designprofil är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin. Bemz miljöengagemang är stort, med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa, som är deras största marknad. I december 2009 öppnade Bemz en butik på

Odengatan 22, i Stockholm - en butik och showroom i ett.

Jag tycker man kan se på Bemz sofföverdrag som på färg. Till en väldigt liten investering i tid och pengar kan man göra fantastiska förändring hemma. Det är därför jag tycker det är så stimulerande att jobba med Bemz.
Katarina Wiklund, konstnär och designer.