Bemz x Tom Dixon

– Bemz och Tom Dixon i samarbete för att skapa en kollektion designöverdrag för IKEAs möbelplattform DELAKTIG

DELAKTIG säng/soffa av Tom Dixon x IKEA

Bemz och Tom Dixon är stolta att tillkännage ett designsamarbete, som kommer att presenteras under Milan Design Week, med start den 4e april. Samarbetet består av en kollektion textilöverdrag avsedda för möbelplattformen DELAKTIG - en gemensam skapelse av IKEA och Tom Dixon. Som ett första led i samarbetet har Bemz och Tom Dixon tagit fram ett haute couture-överdrag till DELAKTIG.

IKEA x Tom Dixons DELAKTIG är en möbelplattform som utgår från ett underrede i aluminum som kan användas som säng, soffa och en rad andra möbler. DELAKTIG är utformad som en open source-produkt, där syftet är att både andra företag och konsumenter ska kunna hacka, dvs modifiera och individanpassa de olika modulerna. Med det här samarbetet är svenska Bemz det första företaget som hackat DELAKTIG.

"Genom vårt samarbete med Tom Dixon i DELAKTIG-projektet kombinerar vi det bästa av två världar - Tom Dixons unika känsla för design och Bemz textilkompetens", säger Lesley Pennington, Bemz grundare och VD. "Bemz såg potentialen i IKEA som en open source-plattform för länge sedan. Vårt partnerskap med Tom Dixon och DELAKTIG höjer ribban för designsamarbeten i möbelindustrin, och skapar större värde och fler valmöjligheter för våra kunder."

Det första steget i Bemz och Tom Dixons samarbete som inkluderar haute couture-överdraget kommer att visas i VIP-loungen på Multiplex, Tom Dixons utställningslokal under Milan Design Week. Multiplex tar över hela Teatro Manzoni, den ikoniska biografen och gallerian på Via Manzoni, i stadens kultur- och shoppingdistrikt. Temat för Multiplex är Yesterday, Today and Tomorrow, och visar upp Tom Dixon's ikoniska design, nya produkter och innovationer, där DELAKTIG och samarbetet med Bemz representerar Tomorrow.

"Möbelindustrin är fortfarande en ganska sömnig och långsam värld som inte är i fas med dagens moderna, snabbrörliga landskap. När vi började arbeta med IKEA och projektet DELAKTIG, ville vi hitta en partner som såg möjligheterna inom möbelindustrin om man tänker utanför ramarna. Bemz var de första att agera, som antog utmaningen och som ville vara en del av detta experiment med en hackningsbar sängram som kan modifieras och anpassas efter behov.", säger Tom Dixon, grundare och Creative Director.

IKEA kommer också att finnas på plats på Multiplex med en filmfestival och paneldebatter som belyser open source-projektet DELAKTIG, som för första gången kommer att visas för press och allmänhet.

DELAKTIG kommer att finnas tillgänglig i butik på IKEA från februari 2018. Hela kollektionen med överdrag från Bemz x Tom Dixon kommer att finnas tillgängliga på bemz.com från februari 2018.

MULTIPLEX PÅ TEATRO MANZONI
4-9 april 2017

The VIP-lounge at MULTIPLEX by Tom Dixon at Teatro Manzoni, Via Manzoni, 42, 20121 Milano, Italien
Tisdag - Lördag kl 11-20, Söndag kl 11-16

FÖRHANDSVISNING PRESS
Tisdag 4 april

Kl 9-11
Dörrarna öppnas kl 9
Presentation kl 9.30
RSVP: press@bemz.com

Välkommen!

För att boka intervjuer på plats i Milano och för ytterligare pressinformation kontakta Michaela Nylund, PR Manager Sweden, michaela@bemz.com, +46 (0) 73 954 30 27 eller Emma Shanley, Project Manager/PR, emma@bemz.com, +46 (0) 76 205 01 50.

För högupplösta bilder besök vårt fotoalbum Bemz x Tom Dixon

Mer information om Tom Dixon finns på tomdixon.net .

Stockholmsbaserade Bemz är ett globalt e-commerce- och textildesignföretag, som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Företagsfilosofin är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin. Med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler är Bemz miljöengagemang stort. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa.