Bemz x Tom Dixon i designsamarbete

- Bemz och Tom Dixon skapar överdrag till IKEAs möbelplattform DELAKTIG genom öppen innovationsdesign.

Bemz och Tom Dixon tillkännager ett designsamarbete, som bygger på iden om s.k. open innovation. Samarbetet består av en kollektion textilöverdrag avsedda för möbel-plattformen DELAKTIG - en gemensam skapelse av IKEA och Tom Dixon. Som ett första led i samarbetet har Bemz och Tom Dixon tagit fram ett haute couture-överdrag till DELAKTIG som just nu presenteras på Milan Design Week, med start idag den 4e april.

DELAKTIG säng/soffa Tom Dixon x IKEA

IKEA:s möbelplattform DELAKTIG är utformad som en open source-produkt, där syftet är att både andra företag och konsumenter ska kunna “hacka”, d.v.s. modifiera och individanpassa, de olika modulerna. Med det här samarbetet är svenska Bemz det första företaget som hackar DELAKTIG.

Open innovation är ett medvetet in-och utflöde av både externa och interna idéer för att förbättra innovationsprocessen. Det har under en längre tid varit vanligt inom teknologiindustrin, och nu börjar detta koncept även sprida sig vidare till andra branscher. Under många år har dock både företag och privatpersoner anonymt deltagit i IKEAs ekosystem genom att förbättra och utveckla deras produkter.
"Bemz såg potentialen i IKEA som en open source - plattform för länge sedan”, säger Lesley Pennington, Be mz grundare och VD. Vårt partnerskap med Tom Dixon och  DELAKTIG höjer ribban för designsamarbeten i möbelindustrin, och skapar större värde och fler valmöjligheter för våra kunder."

Med lanseringen av modulmöbeln och plattformen DELAKTIG, öppnar IKEA aktivt upp och uppmuntrar detta ekosystem för första gången. Bemz är stolta över att spela en ledande roll i att driva affärsmodellen med open innovation framåt, särskilt genom vårt samarbete med Tom Dixon.

"Möbelindustrin är fortfarande en ganska sömnig och långsam värld som inte är i fas med dagens moderna, snabbrörliga landskap. När vi började arbeta med IKEA och projektet DELAKTIG, ville vi hitta en partner som såg möjligheterna inom möbelindustrin om man tänker utanför ramarna. Bemz var de första att agera, som antog utmaningen och som ville vara en del av detta experiment med en sängram som kan hackas, dvs omvandlas och anpassas efter behov.", säger Tom Dixon, grundare och Creative Director.

Bemz x Tom Dixon samarbete
Bemz och Tom Dixon lanserar samarbetet med haute couture-överdraget i VIP-loungen på Multiplex, Tom Dixons utställningslokal under Milan Design Week. Multiplex har tagit över hela Teatro Manzoni, den ikoniska biografen och gallerian på Via Manzoni, i stadens kultur- och shoppingdistrikt. Temat för Multiplex är Yesterday, Today and Tomorrow, och visar upp Tom Dixon's ikoniska design, nya produkter och innovationer, där DELAKTIG och samarbetet med Bemz representerar Tomorrow.

IKEA finns också på plats på Multiplex med en filmfestival som belyser open-source-projektet DELAKTIG, där soffa/säng-konceptet kommer att visas för första gången.

DELAKTIG kommer att finnas tillgänglig i butik på IKEA från februari 2018. Hela kollektionen med överdrag från Bemz x Tom Dixon kommer att finnas tillgängliga på bemz.com från februari 2018.

MULTIPLEX PÅ TEATRO MANZONI 4-9 april 2017
VIP-loungen på MULTIPLEX av Tom DixonTeatro Manzoni, Via Manzoni, 42, 20121 Milano, Italien
Tisdag - Lördag kl 09-20, Söndag kl 11-16

För att boka intervjuer på plats i Milano och för ytterligare pressinformation kontakta Michaela Nylund, PR Manager Sweden, michaela@bemz.com, +46 (0) 73 954 30 27 eller Emma Shanley, Project Manager/PR, emma@bemz.com, +46 (0) 76 205 01 50. För högupplösta bilder besök vårt fotoalbum Bemz x Tom Dixon

Mer information om Tom Dixon finns på tomdixon.net .

Stockholmsbaserade Bemz är ett globalt e-commerce- och textildesignföretag, som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler. Företaget grundades 2005 av Lesley Pennington. Företagsfilosofin är djupt rotad i den skandinaviska designhistorien. Bemz tyger är speciellt utvalda för sin höga kvalitet, naturliga material och alla Bemz produkter kan tvättas i maskin. Med en affärsidé som bygger på att förlänga livslängden på IKEA-möbler är Bemz miljöengagemang stort. Bemz har ingen överproduktion utan tillverkar endast vad kunderna har beställt och all produktion sker i Europa.