Bentley Arnage Drophead Coupé får grönt ljus och går i produktion

Report this content

Den glamorösa Bentley Arnage Drophead Coupé som premiärvisades i januari 2005 på Los Angeles Auto Show kommer att gå i serieproduktion. Den magnifika fyrsitsiga showcabrioleten renderade sådant intresse bland Bentleys entusiaster, både i USA och Europa, att beslut omgående togs att fortsätta med bilens utveckling så att de första bilarna ska kunna levereras under våren 2006.

Continental Arnage Drophead Coupé är en sann fyrsitsig lyxcab för 2000-talet; en unik blandning av klassisk Bentleydesign och – hantverk sammansvetsad till en högteknologisk plattform sprungen från Arnage modell-2005. Som sådan, är den en perfekt och naturlig efterföljare till Bentley Azure, vars åttaåriga livscykel cementerade märkets status som förhandsvald fyrsitsig cab i sitt segment. “Vi visste att Drophead Coupé skulle väcka intresse”, säger Bentleys ordförande Dr Franz-Josef Paefgen, “med anledning av att den är en sensationellt vacker cabriolet med uppseendeväckande moderna linjer samt med en markant lyxig interiör. Men även vi överraskades av hur stor påtryckning det har varit för att låta den gå i produktion. Våra kunder har uppenbarligen kommit ihåg hur bra vår senaste cab var och deras förväntningar på den här bilen är därför höga. Jag är glad att kunna säga att de inte kommer att bli besvikna.” Försäljningen av Arnage Drophead Coupé blir Bentleys fjärde nya modell på bara fyra år. Det visar att märket gjort ofattbar succé sedan Bentley blev en del av Volkswagen-gruppen 1998. Sedan 2002 har Bentley lanserat den helt nya Continental GT Coupé, Arnage modell-2005, fyrdörrars Continental Flying Spur och nu Arnage Drophead Coupé. “Den här cabrioleten kommer att bli vårt flaggskepp”, säger Adrian Hallmark, styrelsemedlem, försäljning och marknadsföring. “ Vi är mer än glada att kunna erbjuda bilar till en vidare kundkrets. Tack vare vår Continentalserie betvivlar ingen att Bentley även fortsättningsvis kommer att visa världen att Bentley skapar världens mest exklusiva bilar. Arnage Drophead Coupé är ett perfekt exempel på den avsikten.” Basen för Drophead Coupé utgörs av en V8-motor med dubbla turbo, dubbel komfortfjädring och extremt styvt Arnagechassi – ”a state-of-the-art”. Bilen är utrustad med en 450 hk version av Arnages 6,75-liters V8-motor med ett vridmoment på 875 Nm och intercooler. Det hopvikbara taket i canvas är helautomatiskt och kan med en knapptryckning elegant stuvas ned under hatthyllan på mindre än 30 sekunder. Ytterligare information, inklusive komplett teknisk specifikation, tillgänglighet och pris, kommer att presenteras närmare Bentley Arnage Drophead Coupés säljstart.