• Bentley -g/

Rättelse: Ny 610 hk Continental GT Speed ökar dragningskraften för Bentley-ikonen GT Coupé

Report this content

- Den kraftfullaste produktions-Bentleyn hittills och den första som toppar över 200 mph (322 km/h).
- Inspirerad av Bentleys legendariska “Speed”-modeller från 1920-talet.
- En skarpare, mer sportig körupplevelse.
- Bygger vidare på succén för ikonen Bentley Continental GT coupe.

Continental GT Speed är den kraftfullaste serietillverkade Bentley-modellen hittills och den första som passerar 200 mph (322 km/h). Ett potent tillskott till företagets mycket framgångsrika Continental-serie, GT Speed bygger på dragningskraften från Continental GT coupe till entusiaster som sätter själva körningen, total prestanda och kvicka köregenskaper högst på önskelistan.

Den exteriöra stilen för de nya Continental GT- och GT Speed-modellerna utmärker sig med bredare och lägre luftintag, och en mer upprätt kylargrill som också ger ökat luftflöde till kylningen av den kraftigare GT Speed.

Dess 610 hk starka W12-motor utvecklar 15 procent mer vridmoment och 9 procent mer effekt än standardversionen av Continental GT. Motorns effektivitet har optimerats genom att använda komponenter med lägre friktion och lägre vikt samt ett nytt system för motorstyrningen. Den resulterande prestandan är exceptionell, med en toppfart på 202 mph (326 km/h), sprinten från noll till 100 km/h klaras av på blott 4,5 sekunder och omkörningar klaras utan ansträngning.

Den kraftfulla prestandan i Continental GT Speed kompletteras av en chassitrimning som ger styvare egenskaper och kvickare reaktioner samt nya, bredare hjul i dimensionen 9,5Jx20 tum och skräddarsydda prestandadäck från Pirelli. Bromsar av kolfiber/keramik, extremt motståndskraftiga mot fading, finns tillgängliga som tillval. Subtila designdetaljer, inkluderande en mörktonad grill och större sportavgaspipor förstärker den sportiga karaktären hos Continental GT Speed.

Inspirationen till GT Speed kommer från de legendariska “Speed”-modellerna som debuterade 1923. Bentleys standard-3-liters hade redan etablerat Bentleys tekniska överlägsenhet när det gäller väghållning, köregenskaper och bromsar. Men W.O. Bentley, företagets grundare, noterade marknadens behov av en mer potent version som riktade sig till entusiastiska förare som krävde förstklassig prestanda. Hans svar, 3-liters “Speed Model”, komplett med dubbla SU-förgasare och högre kompressionsförhållande, blev en av de mest åtråvärda av alla Bentley.

Både GT Speed och den 560 hk starka Continental GT har fått förbättringar i effektiviteten för att ge minskad bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp. Continental GT förblir enastående snabb – dess toppfart är oförändrat 318 km/h och den sprintar från 0-100 km/h på 4,8 sekunder.
Den fyrhjulsdrivna Continental GT förändrade bilden för lyxkupémarknaden och attraherade en bredare publik till märket Bentley. Den representerar också det första steget i Bentleys renässans, som placerade företaget på toppen både när det gäller teknologi och ambition.

Sedan dess lansering har önskemål om en sportigare version av Continental GT mötts av den framgångsrika introduktionen av 2005 års GT Mulliner Driving Specification samt en begränsad upplaga av GT Diamond Series under 2006, för att fira Bentleys 60 år i Crewe. Med lanseringen av Continental GT Speed kan kunderna glädjas åt ännu större valmöjlighet.

Bentleys styrelseordförande och verkställande direktör Dr Franz Josef-Paefgen välkomnar tillskottet i Continental GT-modellprogrammet:

“Continental GT är en mycket framgångsrik, nutida Bentley-ikon. Den nya GT Speed, med dess skarpare karaktär och sportigare körupplevelse, bygger vidare på denna framgång”.

Nya Continental GT-serien – nyheter i korthet

Continental GT Speed:

- Bentleys kraftfullaste produktionsmodell någonsin, dess mycket effektiva W12-motor utvecklar 610 hk/449 kW och 750 newtonmeter; en ökning av effekten med 9 procent och en ökning av vridmomentet med 15 procent.
- Toppfart 326 km/h.
- 0-100 km/h på 4,5 sekunder.
- 0-160 km/h på 10,2 sekunder.
- Omkörningsprestanda utan ansträngning: 80 – 120 km/h på 3,0 sekunder.
- CO2-utsläppen har minskats med 3,5 procent till 396 g/km, med en liknande minskning av bränsleförbrukningen som ett resultat av förbättrad effektivitet i motorn.
- Skapare, sportigare körupplevelse tack vare förbättrat chassi:
o Sänkt markfrigång, uppgraderad inställning av fjäder/dämpare och uppgraderade krängningshämmare betyder snabbare reaktioner och förbättrad karosskontroll. Förbättrad väghållning tack vare unika 9,5Jx20-hjul med skräddarsydda Pirelli P-Zero högprestandadäck.
o Förbättrad styrreaktion tack vare förändrad inställning i det hastighetskänsliga Servotronic-systemet, stumt monterad främre hjälpram och styvare bakre bussningar.
- Det uppgraderade Bosch 8.1 ESP-systemet erbjuder nu ett “dynamik”-läge med mer progressivt ingrepp för att tillgodose livligare förare.
- Subtila föränringar på utseendet särskiljer Continental GT Speed från Continental GT:
o Grillen och nedre luftintagen i mörktonad krom. Grövre sportavgas-slutrör.
o Mulliner Driving Specification-interiör omfattar borrade lättmetallpedaler, kromad/läderklädd växelspak, diamantformad läderklädsel på säten, dörrar och bakre paneler. (Denna specifikation är tillgänglig som tillval till Continental GT.)

Continental GT:

- Effekten i W12-motorn förblir 560 hk, men förbättrad intern effektivitet har gett minskningar av C02-utsläppen med 3,5 procent till 396 g/km, med liknande minskning av bränsleförbrukningen.
- Toppfarten är oförändrat 318 km/h, och accelerationen 0-100 km/h är 4,8 sekunder.
- Förbättrad gång och komfort tack vare nya, lågfriktions-stötdämpare.
- I kombination med det fyrhjulsdrivna systemet försäkrar det uppgraderade ESP 8.1 med det nya “Sport Traction”-läget superbt grepp, utan att vara påträngande.
- Distinkt, klassisk Bentley ‘B’-bromspedal.

Båda modellerna:

- 35 kg minskning av tjänstevikten i första hand tack vare optimering av komponenter i fjädring och kylsystem.
- Ökad användning av aluminiumdelar i fjädringen ger fördelar i styrkänsla och rullkomfort.
- Förbättrad Servotronic-styrning ger ökad känsla och bättre feedback.
- Bromsar i kolfiber/keramik (tillval) med högt fadingmotstånd ger förbättrad bromskänsla (enbart tillgängligt till 20-tumshjul).
o Skivorna håller hela bilens livslängd och beläggens livslängd är fördubblad (vid normal körning).
- Ny, mer upprätt grill och större nedre luftintag ger ökat luftflöde för att förbättra motorns kylning.
- Två nya lackeringar (Cumbrian Green och Granite).
- Två nya läderklädslar (Newmarket Tan och Cumbrian Green).
- De nya Continental GT och GT Speed kan beställas från augusti 2007.

Bakgrund

2002 tog den fyrhjulsdrivna Continental GT bilvärlden med häpnad när den introducerades på bilsalongen i Paris. Den förändrade lyxkupémarknaden och attraherade en bredare publik för märket Bentley. Continental Flying Spur (2005) och Continental GTC convertible (2006) som följde, etablerade en modellfamilj som är förklaringen bakom en dramatisk ökning av Bentleys produktion i dess fabrik i Crewe från ungefär 1000 bilar (2003) till mer än 9000 bilar (2006). Ingen annan Bentleymodell i historien har varit så framgångsrik, eller åtnjutit en sådan internationell dragningskraft.