Berghselever utmanar Gävles ungdomsarbetslöshet

Gävleborg brottas med en hög arbetslöshet bland ungdomar. Sju studenter från Berghs School of Communication i Stockholm har tagit fram en digital plattform som parar ihop företag med arbetslösa ungdomar. Företagen får marknadsföring och arbetskraft medan ungdomarna skapar sig arbetslivserfarenhet.

- Vi vill göra Gävle till en attraktivare arbetsmarknad för både invånare och företagare, vilket bidrar till  stolthet hos Gävleborna. En stolt stad är en tilltalande stad, säger Agnes Hebert, PR-strateg och student på Berghs.

Gävle Tryouts kan vara lösningen

För att lösa problemet med Gävles ungdomsarbetslöshet har eleverna, på uppdrag av Gävle kommun, skapat tjänsten “Gävle Tryouts”. Tjänsten går ut på att låta företagarna köpa annonsplatser på tjänstens  webbsida. Där annonserar företagen ut kortare arbetspass (tretimmarspass) efter behov, som ungdomarna sedan kan boka in sig på. På arbetsplatsen stämplar ungdomarna in sig via Facebook och på så sätt sköter ungdomarna ytterligare spridning av företagens kommunikation.

Den digitala tjänsten låter ungdomarna prova på olika yrken, hitta nya intresseområden inom arbetslivet och öka självförtroendet. För företagen är tjänsten en kommunikationsplattform och ett sätt att prova på potentiella medarbetare, samtidigt som de sysselsätter stadens unga vuxna i åldern 16-26.

- Jag är imponerad. De har tänkt djärvt, varit ”utanför-boxen” och hittat nya kommunikationslösningar med tydlig verksamhetsnytta, säger Gävle kommuns kommunikationschef Johan Adolfsson.

Både företagen och ungdomarna kan betygsätta varandra. Det ska uppmuntra företagen att skapa en bra upplevelse för ungdomarna som i sin tur peppas att prestera maximalt.

Pengarna från företagens abonnemang går till att finansiera ungdomarnas ersättning, i form av en normal timlön.

Kunden Gävle Kommun är nöjd med samarbetet och ser nu på möjligheten att göra verklighet av tjänsten och implementera den i kommunen:

- Vilket fantastiskt härligt team vi samarbetat med och vilken inspiration och energi de bidraget med i Gävles varumärkesarbete. Vi är laddade för att ta det här vidare i Gävle, säger Maria Nässert varumärkeschef på Gävle kommun.

Lösningen i sin helhet kommer att visas upp på Berghs Grad Show 2014. Utställningen på Sveavägen 34 pågår mellan 24 till 25 maj.

www.gavletryouts.se

För mer information vänligen kontakta:

Hannes Carlsson, presskontakt, Projektgruppen Gävle, epost: hannes.carlsson@student.berghs.se

Projektet är en del i Berghs slututställning 2014 och går under konceptet Make it Matter som ska belysa kommunikationens värdefulla roll och skapa mervärde. Deltagarna i projektgruppen kommer från Berghs olika heltidsutbildningar.

Berghselever utmanar Gävles ungdomsarbetslöshet

Vi vill göra Gävle till en attraktivare arbetsmarknad för både invånare och företagare, vilket bidrar till stolthet hos Gävleborna. En stolt stad är en tilltalande stad
Agnes Hebert, PR-strateg och student på Berghs
Gävle kommuns kommunikationschef Johan Adolfsson