Hur papperssäcken kom att bli sexig

Report this content

50 dagar fick de fem eleverna på Berghs School of Communication på sig att presentera en lösning på uppdragsgivarens problem för årets slututställning under temat Make it Matter. En uppgift som innebar att utmana konventionella förpackningar och göra kunden BillerudKorsnäs till en förebild för en mer hållbar framtid inom förpackningsindustrin. En komplex och relativt osexig bransch vid första anblicken ansåg kommunikationsstudenterna, en uppfattning som projektet kom att förändra.

Branschen var okänt vatten för oss alla när uppdraget blev tilldelat oss, men det gjorde också att det blev mycket roligare att sätta sig in i och läsa på om vad som är specifikt för just pappersindustrin, säger gruppens produktionsledare Jakob Frödén om projektet.

Under Berghs School of Communications slututställning Berghs Grad Show ´14 fick fem elever utmaningen att kommunikativt nå en ny målgrupp för papperssäckar från tillverkaren BillerudKorsnäs, en världsledande svensk leverantör av förpackningsmaterial.

BillerudKorsnäs förpackningspapper tillverkas i huvudsak av nordisk tall och gran. Utnyttjandet av nordisk skog innebär inte bara positiv tillväxt, då det för varje träd som fälls växer upp två stycken nya. Det sänker även nivån på växthusgaser eftersom nyplanterade träd binder mer koldioxid än vad äldre träd gör. Allt papper som används till papperssäckar produceras också i Sverige och Finland för så korta trädtransporter som möjligt.

Företaget arbetar kontinuerligt med att utmana konventionell förpackningsindustri och ett steg mot denna vision är att reducera resursåtgång utan några förlorade produktfördelar. Fler produkter per pappersrulle ger därför en mer effektiv resursanvändning. Ett begrepp som blir mer grundläggande för vår framtid då vi idag konsumerar resurser i snabbare takt än vad jorden kan återuppbygga.

Vi landade i att BillerudKorsnäs på ett hållbart sätt förser världen med material som gör så lite inverkan på miljön, människorna och framtiden som möjligt. De reducerar överflödig konsumtion och använder helt enkelt enbart det essentiella, vilket vi har valt att kommunicera till målgruppen på ett spännande sätt, fortsätter Per Almkvist, gruppens planner. Att fundera ett steg till som företag över hur man kan vara mer sparsam med naturens resurser, det är sexigt tycker vi!

Nyfikna på vad de kom fram till? Välkomna till monter 17 under Berghs Grad Show ´14 så berättar de mer!

Hanna Granebring - presskontakt

+46733-262970

hanna.granebring@student.berghs.se

Om arbetsgruppen

Alexander Rehnby - Reklam, Art Director

Hanna Granebring - Strategisk kommunikation och PR

Jakob Frödén - Produktionsledning / Operativ Projektledning

Kicki Lenken - Interactive Communication

Per Almkvist - Marknadskommunikation

Om Berghs Grad Show ’14 – Make it matter

18 kommunikationsgrupper. 22 designstudenter.

Berghs slututställning äger rum i skolans lokaler på Sveavägen 34 och pågår 24-25 maj.

Lördag 24/5: kl. 12-18

Söndag 25/5: kl. 12-16

Förra året besökte 4800 personer utställningens fyra dagar.

Se mer om projekten på www.berghsgradshow14.se

Berghs School of Communication erbjuder strategiska och kreativa utbildningar på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands.

Om BillerudKorsnäs

BillerudKorsnäs är en världsledande leverantör av starkt, nyfiberbaserat förpackningsmaterial. Vi samarbetar med mer än 1500 kunder i över 100 länder. Vår affärsmodell består av tre hörnstenar: högkvalitativt förpackningsmaterial, solution services och ett omfattande globalt nätverk. Tillsammans med våra partners skapar vi smartare förpackningslösningar som förbättrar lönsamheten, inspirerar miljontals konsumenter och bidrar till en hållbar framtid för kommande generationer.