BERGHS KORAD TILL VÄRLDENS BÄSTA KOMMUNIKATIONSSKOLA I CANNES – IGEN!

CANNES LIONS 2015 – Ikväll utsågs svenska Berghs School of Communication för andra året i rad och fjärde gången totalt till världens bästa reklamskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är fjärde gången skolan vinner priset, vilket gör skolan till mest belönad i världen.

Berghs VD Camilla Wallander kommenterar varför Berghs modell röjer framgångar i internationella sammanhang:

”Berghs modell för lärande – där integration mellan olika discipliner och en ständig närhet till näringslivet med yrkesverksamma lärare och skarpa case – är unik. I kombination med att Sverige är ett av de mest kreativa och innovativa länderna i världen ger det oss möjlighet att utbilda framtidens kommunikatörer.”

Under kvällens gala i Palais de Festival i Cannes utsågs Berghs School of Communication till världens bästa reklamskola för andra året i rad och fjärde året totalt. Av fler än 1000 inskickade bidrag hamnade 10 av Berghs studentbidrag på topp 50 vilket räckte för att kamma hem den åtråvärda titeln Cannes Lions Future School of the Year.

Årets brief gick ut på att ta fram en kommunikativ idé för ett varumärke som inte var möjligt för tre år sedan. Briefen löd:

MASTER THE BOARD: Connect an audience of your choosing to a product or  service from a global brand in a way that wasn’t possible three years ago.

Bland de tusen bidrag som skickades in kom flest med placering på topp 50 från Berghs. Detta gör skolan till Future Lions School of The Year. Tävlingen är grundad av det innovativa byrånätverket AKQA och i juryn i år precis som förra året hittas bland andra Google.

De senaste åren har Sverige återkommande utpekats som ett av världens mest kreativa länder. Svensk innovation är världsberömd, flera av världens största företag grundades i Sverige och på senare tid har svenska reklamkampanjer nått betydande internationella framgångar. Den svenska kreativitetens stigande status har lett till ett allt större intresse för skolans utbildningar. Camilla Wallander kommenterar:

”Våra studenter har blivit allt mer attraktiva på den internationella arbetsmarknaden. Vi på Berghs har en internationell ambition och nu när vi också adderar tech som en del av våra  kommunikationsutbildningar är jag övertygad om att vi kommer att bli än mer relevanta för både studenter och företag.”

Samtliga bidrag från Berghs som nådde shortlist och säkrade skolans plats som Future Lions School of The Year:

TalkTalk – WatchWatch

Anton Bolin, Svante Pårup, Fabian Lakander, Johan Leborg, Henrik Ljungström

FIFA Fuel Mode

Tobias Lindeborg, Felix Karlsson

Kickstarter – Couchworking

Felix Nilsson, Nayeli Kremb, Johan Leborg

McChange

Axel Nygårds, Simon Göthson, Afshin Piran

Pay by play

Niklas Olovsson, Urban Wirdheim, Johan Javelius

gRead

Niklas Olovsson, Daniel Jacobsson

Aco Röd

Niklas Olovsson, Urban Wirdheim, Alexandra Dannberg, Ib Rosvall

Luminat by Bandai Namco

Henrik Ljungström, Johanna Johansson

Nike - Game On

Nadine Le Gros, Louise Moberg, Fabian Lakander, Alexandra Dannberg

3DOH Evelina Rönnung

Rebecca Lundin, Izabel Östgren, Fred Ellison, Hugo Wallmo

För mer information, kontakta gärna:

Camilla Wallander
VD/CEO
camilla.wallander@berghs.se
TEL: +46 (0) 8 587 550 46

Eller

Christopher Waldekrantz
Program Director
christopher.waldekrantz@berghs.se
TEL: +46 (0) 709 6291 80

Om Berghs School of Communication

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier. Berghs ligger i centrala Stockholm och ägs av den norska koncernen Anthon B Nilsen Utbildning som driver flera andra skolor, däribland Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology, Iris Sverige AB samt utbildningsföretaget Medlearn.  Koncernen utbildar över 50.000 personer/år i 13 skolor och utbildningsföretag. Anthon B Nilsen Utbildning ägs till 50% av en allmännyttig stiftelse.