Berghsstudenter startar 27 företag på tre veckor

Report this content

21 dagar in på terminen lanserar studenter från Berghs digitala utbildning Interactive Communication 27 st webbutiker. Under tre intensiva veckor – med en budget på bara 100 kr – har de jobbat fram affärsidé, design, kod och slutligen lansering. Kursen avslutades med en pitch inför en panel av företagare och riskkapitalister.

- Det är fantastiskt roligt att se bredden på idéerna. Det är första gången Berghs gör något liknande och studenterna har levererat över förväntan. Även om det här är en skoluppgift så skulle det inte förvåna mig om flera av dem fortsätter driva sina företag även efter att de examineras, säger Tobias Lundqvist som är programansvarig för Interactive Communication.

Syjuntor och GPS-spårare

Bland företagen syns allt från syjunte-marknader, premiumtygpåsar och prenumerationstjänster för fotokonst till mer tekniskt komplicerade produkter som egendesignade GPS-spårare för husdjur.

Ib Rosvall är en av studenterna som för första gången startat eget. På Cobblersweb.se säljer han allt som behövs för att vårda sina läderprodukter.

- Den största lärdomen är nog att det ens är möjligt att komma igång så snabbt. När jag började i klassen hade jag aldrig skrivit en rad kod, men nu kan jag skriva ut adressen till min egen webbshop på mitt visitkort, säger Ib Rosvall.

100 kr i budget

Kursen inleddes med att studenterna fick ett kuvert med 100 kr, vilket utgjorde hela budgeten för lanseringen. Den enda kostnaden som de fick betald var ett webbhotell hos Oderland, som sponsrar kursen.

- Vi har hört mycket positivt om Berghs från våra kunder och vi ser det som en viktig del av vårt arbete att öka kunskapen inom e-handel i Sverige, säger Jack Oderland som är VD för företaget.

Schibstedt Growths investment manager Miriam Grut Norrby var en av jurymedlemmarna som bedömde studenternas pitcher. Enligt henne spelar Berghs en viktig roll i att lyfta Sverige som ett innovatörsland.

- Från Schibstedts håll är vi mycket positiva till att skolor som Berghs ger studenterna möjlighet att utveckla sitt entreprenörskap. Det händer mycket i Sveriges startup-community och för att lyckas krävs insatser från både näringslivet, staten och utbildningarna i landet, säger Miriam Grut Norrby.

Kombinerar affär och kommunikation

Enligt Tobias Lundqvist så börjar fler och fler startup-företag höra av sig till Berghs för att få hjälp med sin marknadsföring.

- Innovatörerna har fått upp ögonen för hur viktigt kommunikation är för att åstadkomma förändring av folks beteenden och attityder. På Interactive Communication försöker vi ge studenterna insikt i både affären och kommunikationskanalerna, säger Tobias Lundqvist.

För fler frågor, kontakta Tobias Lundqvist

tobias.lundqvist@berghs.se

Tel 0739922510

Om Berghs School of Communication

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.

Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs i Sverige eller utomlands. Dessutom kommer ytterligare cirka 3000 personer på våra inspirationsseminarier.

Berghs ligger i centrala Stockholm och ägs av den norska koncernen Anthon B Nilsen som driver flera andra skolor, däribland Westerdals School of Communication och universitetet NITH i Oslo.

Om Oderland

Oderland levererar sedan 1998 en högkvalitativ och driftsäker lösning för webhosting, e-post, domänhantering, VPS, managed- och dedikerad server.

Våra kunder återfinns i alla segment, privatpersoner, riksdagspartier och multinationella företag.
Vi har idag över 10.000 webbhotellskonton, tusentals vps och närmare hundra managed servrar med varierande nivåer på SLA.

Oderlands styrka är vår kompetenta support och driftpersonal som erbjuder dig som kund stabila webbhotellstjänster av högsta kvalité med 24/7 akut driftjour.

Tobias Lundqvist, ämnesansvarig Interactive Communication

tobias.lundqvist@berghs.se