Berghs studenter prisar akademiker via LinkedIn

Examensprojektet för Adecco har resulterat i ett förslag som premierar unga akademiker. Via det professionella nätverket LinkedIn instiftas ett stipendium i Adeccos regi.

Uppgiften var att få fler unga akademiker att registrera sitt CV hos Adecco och i förlängningen söka ett jobb via bemanningsföretaget. Utmaningen i Adeccos fall är att tjänsterna som de tillhandahåller inte är attraktiva i målgruppens ögon.

- All kommunikation sker på mottagarens villkor, utan en plattform att kommunicera på kommer inte budskapet fram. Säger Charlotte Henriksson, PR ansvarig i gruppen.

Där växte idén fram om Adeccostipendiet. Ett stipendium på 1000 kronor som unga akademiker kan söka via nätverket LinkedIn. Det enda som krävs av studenterna är ett godkännande om att deras CV registreras hos Adecco tillsammans med en kort motivering. Via ett bekräftelsemail får de även tre jobbförslag som är direkt matchade mot deras Cv:n. Stipendiet syftar till att öka målgruppens kunskap om Adecco och vilka hög-kvalitativa jobb som Adecco erbjuder.

- Vi är ju själva studenter och vet att det är kärvt de sista dagarna i månaden, jag som student hade gärna ansökt om stipendiet. Säger Frida Wadsby, Digital Planner i gruppen.

Huruvida Adecco tänker genomföra kampanjen eller inte är hittills inte beslutat, men om lösningen säger Charlotte Nordén, Marknadschef på Adecco:

- Vi är otroligt glada över studenternas arbete. Genom att använda oss av LinkedIn-plattformen blir det ett naturligt steg för den som ansöker att skicka in sitt CV till oss, vilket vi naturligtvis ser som väldigt relevant.

Slututställningen på Berghs äger rum den 24-27 maj och slutresultatet visas då upp för branschen, kunderna och allmänheten.

Arbetsgruppen:

Arman Darkahi - Planner

Charlotte Henriksson - Strategic project manager and PR

Emelie Sandahl - Production manager

Frida Wadsby - Digital planner

Kristofer Salsborn - Art director

Jenny Hedberg - Project manager

Madelinne Hemgren - Copywriter

För vidare information kontakta:

Charlotte Henriksson, Pressansvarig

charlotte.henriksson@berghs.se

070-3000172

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation. Berghs har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer någon form av utbildning på Berghs, i Sverige eller utomlands.

Berghs studenter prisar akademiker via LinkedIn

Charlotte Henriksson, PR ansvarig i gruppen