Bergs Timber har ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Jarl Timber AB genom en apportemission

Bergs Timber AB (publ) (”Bergs Timber”) har ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Jarl Timber AB (”Jarl Timber”) från Norvik Hf (”Norvik”) under de förutsättningar och på de villkor som offentliggjordes i pressmeddelande den 26 april 2016.

Bergs Timber och Norvik har under den senaste månaden noggrant utvärderat den industriella logiken bakom transaktionen och analyserat synergipotentialen inom råvaruhantering, produktion samt samordning av försäljningsorganisationerna. Den geografiska närheten till Bergs Timbers anläggningar i Gransjö, Orrefors och Nybro bidrar positivt till transaktionens industriella logik och förvärvet möjliggör ytterligare effektivisering och fokusering såväl i Jarl Timbers anläggning i Broakulla som i Bergs Timbers befintliga anläggningar. Bergs Timber gör bland annat baserat på detta bedömningen att Jarl Timber utgör en viktig del i bolagets pågående konsolidering av sågverksmarknaden i sydöstra Sverige.

Som tidigare meddelats avses betalning för aktierna i Jarl Timber erläggas i nyemitterade aktier i Bergs Timber (”Apportemissionen”), villkorat av att extra bolagsstämma den 28 juni beslutar i enlighet med styrelsens förslag. Aktierna i Bergs Timber föreslås emitteras till kursen 2,30 kronor per aktie. Den föreslagna emissionskursen motsvarar en premie jämfört med gårdagens stängningskurs om 9,0 procent. Norvik kommer att erhålla 46 338 430 aktier vilket, efter genomförd transaktion, innebär att Norvik kommer att få en ägarandel i Bergs Timber om 29,0 procent. Baserat på rörelsekapitalet i Jarl Timber vid avräkningstillfället den 30 april 2016 uppgår bolagets nettokassa till cirka 67,1 miljoner kronor. Vid tillträdet av bolaget kommer Bergs Timber att tillföras aktuell nettokassa i bolaget.

Förvärvet är huvudsakligen villkorat av:

•  Att extra bolagsstämma i Bergs Timber den 28 juni beslutar i enlighet med styrelsens förslag om Apportemissionen. Förslaget framgår av kallelsen till bolagsstämman som har pressmeddelats särskilt och som finns tillgänglig på Bergs Timbers webbplats www.bergstimber.se.
  •  Förlängning av kreditavtal med Bergs Timbers finansieringsbank. Förhandling pågår och positivt kreditbeslut föreligger gällande finansiering av den nya koncernen.
  •  Att Islands centralbank godkänner förvärvet.

Om bolagsstämman beslutar i enlighet med förslaget om Apportemissionen, innebär det att Bergs Timbers befintliga aktieägare efter Apportemissionen kommer att äga 71,0 procent medan Norvik kommer äga 29,0 procent av det totala antalet utestående aktier i Bergs Timber.

För det fall bolagsstämman beslutar i enlighet med styrelsens förslag om Apportemissionen kommer Bergs Timber att offentliggöra ett prospekt innan de nyemitterade aktierna tas upp till handel på Nasdaq Stockholm.

Indikativ tidplan:

•  Extra bolagsstämma – 28 juni 2016
  •  Beräknat offentliggörande av prospekt – 29 juni 2016
  •  Beräknad registrering av Apportemissionen och upptagande till handel av aktierna på Nasdaq Stockholm – omkring 4-8 juli 2016

Ytterligare information avseende detta pressmeddelande kan lämnas av Bergs Timbers VD och koncernchef Peter Nilsson (+46 703 15 09 27 eller +46 10 19 98 504).

Bergs Timber AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 juni 2016 kl. 08.00.

Bergs Timber AB (publ), 556052-2798, Bergs väg 13, 570 84 Mörlunda, telefon +46 10 19 98 500.