Bergvik Skog deltar i statsbesök i Litauen

Bergvik Skog följer med HM Konungen på statsbesök i Litauen i oktober.  Näringslivsdelegation omfattar 20-talet företag och leds av ordförande Jens Spendrup. Statsbesöket påbörjas den 6 oktober.

Statsbesöket ger en unik möjlighet att diskutera viktiga frågor på högsta nivå. Bergvik Skog upplevde detta som positivt vid statsbesöket i Lettland 2014.

-          Vi ser nu fram emot nya intressanta möten i Vilnius och Klaipeda i oktober säger Lars-Eric Åström, styrelseordförande i Bergvik Skog AB.

Det är viktigt för Bergvik Skog som är verksamt i Lettland och Sverige, att bygga starka relationer till kunder och skogsnäringen i Litauen. Detta stöttar också att vi tillsammans ska kunna verka på en bred policynivå inom EU.

-          Infrastruktur så som hamnar och effektiv logistik på järnväg inom Litauen och till angränsande länder är viktigt för skogsnäringen säger Lars-George Hedlund, VD för Bergvik Skog SIA i Lettland.

Bergvik Skog SIA gör idag affärer med Litauen inom försäljning av bioenergi och genom försäljning av sågtimmer samt inköp av plantor och plantskydd.

Lars-George Hedlund, VD Bergvik Skog SIA +371 29 22 59 07

Bergvik Skog äger ca 2,3 miljoner hektar mark i Sverige och ca 0,1 miljoner hektar i Lettland och är en av Europas största privata skogsägare. Bergvik Skog bedriver miljöcertifierat skogsbruk och upplåter mark till jakt, fiske, täktverksamhet mm. Bergvik Skog producerar årligen cirka 60 miljoner skogsplantor i tre egna plantskolor. Bolaget stöttar omställningen till ökad andel förnyelsebar energi genom att utveckla vindkraftparker och arrendera ut mark för vindkraftverk.

Hållbarhets- och kommunikationschef, PhD

sofia.lilja@bergvikskog.se