Bergvik Skog FSC-certifierat i Lettland

Bergvik Skogs svenska markinnehav är certifierat enligt FSC och PEFC sedan företagets start 2004. Bergvik skog har under de senaste 5 åren investerat i Lettland och nu har även Bergvik Skog i Lettland erhållit sitt FSC-certifikat.

-          Vi är nu ett av ett fåtal skogsägande företag i Lettland som har FSC-certifikat, men den certifierade arealen är ändå drygt 50 % av landets skogsareal, säger Lars-George Hedlund vd på Bergvik Skog i Lettland.

Den höga andelen certifierad skog beror på att den lettiska statsskogen LVM, som är den största skogsägaren, är FSC-certifierade. Bergvik Skogs lettiska markinnehav omfattar idag ca 105 000 hektar, varav ca 80 000 ha är skog, det gör Bergvik Skog till Lettlands största privata markägare.

-          Våra kunder inom lettisk och nordisk skogsindustri berättar att de gör allt fler affärer som förutsätter att virket är FSC-certifierat, fortsätter Lars-George Hedlund. Därför förväntar vi oss ett ökat intresse när Bergvik Skog i Lettland under 2013 skall sälja ca 200 000 m3 skog på rot.

Lars-George Hedlund, vd Bergvik Skog Lettland 070-572 60 52

Sofia Eriksson, Hållbarhets- och kommunikationschef 023-583 03

Bergvik Skog äger ca 2,3 miljoner hektar mark i Sverige och ca 0,1 miljoner hektar i Lettland och är en av Europas största privata skogsägare. Bergvik Skog bedriver miljöcertifierat skogsbruk och upplåter mark till jakt, fiske, täktverksamhet mm. Bergvik Skog producerar årligen cirka 60 miljoner skogsplantor i tre egna plantskolor. Bolaget stöttar omställningen till ökad andel förnyelsebar energi genom att utveckla vindkraftsparker och arrendera ut mark för vindkraftsverk.